Natuur 😍

13 juli 2021 - Manoppello, Italië

Gisteren voor de wedstrijd op het terras bij het café besloten we om maandag weer een uitje te maken met de auto. Dit keer richting Faro San Martino. Daar schijnt een mooie kloof met een oude abdij te zijn. Na het ontbijt, nog steeds redelijk verantwoord (yoghurt, muesli, vers fruit, yoghurtdrank en koffie), stippelen we de route uit. Checken even of we deze keer niet de afgesloten weg in de route hebben opgenomen 😀 en gaan op pad. Het is nog geen 50 kilometer maar door alle bochten berg op, berg af, zijn we toch best even onderweg. Bij de bakker in het buurdorpje halen we wat broodjes, 2 cornetti's integrale (soort volkoren croissants) en 2 pizzettes (zag er uit als wit bolletje.... Blijft de hele dag spannend wat het is 😀) De auto moet ook even worden bijgetankt... Weer een automaat... Kijken of het beter gaat dan in Noord-Italië toen we uiteindelijk maar briefje van € 20 er in hebben gestopt, maar daar krijg je ook hier geen volle tank mee. De aanwijzingen in het Italiaans waren dit keer goed te volgen en de creditcard werkte (boven de automaat hing beschrijving in het engels zag ik na afloop 🙈) Onderweg naar de kloof stoppen we af en toe voor een fotootje en vanuit de rijdende auto zijn ook best goed foto's te maken. Wat een uitzichten weer. Dal, plaatsjes tegen de bergen aangebouwd (waarom, hoe dan?)... Verbazen ons over een overhellende rots aan de bovenkant van een plaatsje en stellen ons voor dat de huizen daaronder net iets goedkoper en minder goed te verzekeren zullen zijn 😉 zo'n huis zou niet onze keus zijn 😀 Uiteindelijk komen we aan op de eindbestemming, parkeren onze auto middenin een afdaling in het plaatsje. €3 parkeergeld bespaart blijkt als we naar beneden zijn gelopen. Beneden parkeren was wel stukje makkelijker geweest, maar ach, zo pakken we ook nog iets van het plaatsje zelf mee. We drinken wat bij een picknickplek met bar en kijken hoe de bbq met grof geschut leven wordt ingeblazen..... Eerst met een grote gasbrander over de kolen heen en daarna.... Met een föhn aan een stok blazen. We zien het eindresultaat niet maar hij zal het vast vaker hebben gedaan. Op de kaart stond namelijk het streekproduct arrosticini (gegrilde vleesspiesjes) Na de verfrissende cola met ijs en de cornetti integrale lopen we richting de kloof. Erg mooi!! Het was geen kloof waar je zoals in Griekenland door heen kunt lopen, maar met dit weer was klein stukje ook wel genoeg. De brouwerij in dit plaatsje was op maandag gesloten dus we besluiten terug te lopen naar de auto en onderweg ergens te lunchen. Dat ergens was al voordat we het plaatsje uitkwamen, erg leuk uitziend restaurantje. Tegenwoordig vinden we zoveel lekker dat we niet meer eerst de kaart bekijken voordat we ergens gaan zitten 😀 Goede keus dit... We krijgen uitleg over de pasta's van de dag en kiezen er allebei 1 uit. Kon ook haast niet missen, goede pasta, als het restaurantje naast een grote pastafabriek staat. Na de late lunch rijden we terug, ongeveer zelfde route maar met een stop bij een microbrouwerij, waar Kevin ons over had verteld toen wij aangaven verbaasd te zijn over het Duitse en Belgische bier op de tap in de cafés in het dorp. Er is wel regionaal bier. Dat hebben we nu gevonden. Leuke bar met biergarten en een Australiër die op afstand werkt in Australië en overdag als hobby bierbrouwt en proeft. Leuke hobby 😀 De brouwerij kun je niet zien, maar kunnen wel door een proeverijtje kennis maken met wat verschillende soorten met wat uitleg erbij. Lekker. We nemen een mixpakketje mee voor thuis. We doen nog even wat boodschappen en dan zijn we weer terug. De vlinderwetenschappers zijn ook net weer terug. Best druk weer, maar we hoeven niet te koken. We zijn geïnspireerd geraakt door het eten in het café gisteren 😀 brood (pizzettes zijn toch "gewoon" witte harde bolletjes), olijfolie, tomaat, mozzarella, worstje en wat vers geplukte basilicum met een bekertje yoghurt na moet voldoende zijn met dit warme weer en de uitgebreide lunch. Na het eten genieten van het uitzicht op de ondergaande zon en een boek op een rustige camping. Vlinderaars zijn avondje weg nadat een van hen al de tent heeft opgeruimd... Vermakelijk tafereel om te zien hoe een tentje die een ronde platte zak moet er weer in gaat... Ging niet in 1 keer goed zeg maar 🤣 Tijdens het typen van dit verhaal dinsdagochtend vroeg vanuit een nu al weer warme tent klinkt het ook dat de rest van de groep ook heeft ingepakt en is vertrokken. Tijd voor nieuwe buren... Of niet, mag ook. Hadden geen last van ze hoor, maar mensen niet in zo'n grote groep zijn net wat socialer 😊 en ze nemen minder ruimte in in de centrale ruimte ;-) Zo, op naar een nieuwe warme dag. We willen vandaag kijken of we de zwemplek in de rivier kunnen bereiken in de voorgeschreven 35 minuten ipv de ruim 2 uur terug zoals vrijdag. Welke afslag(en) zouden we hebben gemist... Wordt vervolgd 😊