Wandeling 3 en daarna kamperen 🏕️

17 januari 2024 - Chã de Igreja, Kaapverdië

Rond 9 uur staat onze chauffeur klaar om ons af te zetten bij de start van wandeling 3. Wij zijn er ook klaar voor, alleen onze uitgezochte picknick nog niet (broodje kipburger, broodje gezond en salade met kikkererwten en daarnaast nog yoghurt en fruit) Na wat hulp (of motivatie 😃) in de keuken van de receptiemedewerker gaat het sneller lijkt het. De auto staat bovenaan de weg, de 1e hoogtemeters van vandaag hebben we al te pakken, pfff wat een klim….Via een enorm smal en steil weggetje (hadden we met onze eigen auto nooit kunnen en willen 😉 doen) komen we weer aan op de hoofdweg. Dan blijkt ook dat het plan om nog even bij de distilleerderij te gaan kijken met z’n 6en wat gisteren werd geopperd echt niet haalbaar was geweest. Met de auto minstens een kwartier steil…. Geen succes lopend als je beperkte tijd hebt tot aan het donker. Bij de start van de wandeling komen we de 2 Nederlandse stellen weer tegen. Praten wat en gaan op pad, gewoon individueel per 2 maar af en toe lopen we samen, gezellig. Het eerste deel van de route stond beschreven als 5 km geleidelijk dalen…. Geleidelijk klopte aardig, maar een deel was toch echt klimmen…. 🤔 dat verklaarde wel het hoogteverschil tussen begin en eind van 900 meter en het rekensommetje -/- 1100 m en + 50 m….. + 50 was toch wat meer waarschijnlijk …. Na 5 kilometer de hoofdweg af klopte wel. Stokken kunnen dan ook goed worden gebruikt. Echt een nuttige investering hebben we ontdekt. Tot en met een kilometer of 8 was het heel relaxed wandelen, delen bij een van de pauzes nog een stuk van onze salade…. De picknick van de anderen bleek o.a. te bestaan uit droog brood 🙈 Mooi om te zien dat de route niet alleen wordt gebruikt als toeristische wandeling, maar ook voor de lokale bevolking echt een functie heeft. Er lopen namelijk ook ezeltjes met begeleider met bepakking, zoals geoogst gras (of iets ander gekend) en nog 2 ezels met jerrycans zonder begeleiding…. Die zat nog iets terug, leek dat de ezels zelf de weg wel wisten en maar vast vooruit gingen 😃 De tweede helft van de wandeling wordt het zo nu en dan toch best pittig klimmen of dalen. Wel heel erg mooi. Helaas moeten we het vandaag doen zonder koffie en andere “barretjes” onderweg, maar we hebben genoeg water en ranjapoeder (die houden we erin voor een volgende vakantie, ideaal, water met een fruitsmaakje is soms net even wat lekkerder plus wat suiker voor de energie is ook niet verkeerd met deze inspanning) mee. Het laatste deel van de route is vooral steil naar beneden, blij met de stokken maar nog steeds lastig genoeg. We zijn blij als we het dorp bereiken waar we worden opgehaald. We dachten dat de chauffeur er al zou zijn dus we lopen een cafeetje voorbij en blijken uiteindelijk zelfs het eindpunt van de route voorbij te lopen….dan maar iets terug en wachten. Wel een mooi bankje. Een man nodigt ons uit er te gaan zitten…. Ok. Iets later komt de rest er ook aan. Ook zij vonden het pittig (dus het lag niet aan ons gebrek aan ervaring), alleen zij moeten de volgende dag gelijk weer verder… ai…. Wachten nog even en dan blijkt dat we nog steeds van de route afzitten….. maar…. Er is maar 1 weg het dorp in en uit, dus waarschijnlijk vinden de chauffeurs ons wel. En inderdaad, eerst wordt de rest opgehaald en wij hebben ondertussen bericht van de chauffeur dat onze plek ok is. En inderdaad, iets later komt onze chique Toyota-taxi ook het dorpje binnen rijden. 👊🏻 Weer een deel van de wandelvakantie afgerond. 14 km, +175 m, -/-1100 m. Na een fotostop in de vallei rijden we / hobbelen we naar onze verblijfplaats voor de komende 2 nachten, een tent bij de Franse Mimi en haar man. Super mooi plekje en privé sanitair (nou ja bijna dan….. een paar Aziaten kwamen even kijken en 1 maakte ook even gebruik van “onze” wc 🙈, vooruit 😃) We hebben 2 uur de tijd tot aan het diner, eerst even wat drinken bij de tent (fijn plekje met tafel met krukjes en 2 ligbedden met mooi uitzicht erbij en het geluid van de zee op de achtergrond) douchen en dan beneden nog even paar spelletjes Qwixx. Het eten was erg lekker. Deze keer weer aan tafel opgediend, fijn. Lekker warm ook. Na het eten praten we nog even met een ouder Engels/Schots stel die we op de vorige locatie ook al zagen. Zij blijven ook 2 nachtjes en gaan ook dezelfde route lopen als wij. Daarna weer op tijd naar bed nadat we met behulp van de zaklamp van de telefoon de weg naar boven naar de tent vinden. Wat is het hier donker en veel sterren 🤩 Verder is het op het geluid van de zee en krekels na super stil…. Fijn om bij te slapen.