Rustdag bij Mimi en laatste “verplichte” wandeling

17 januari 2024 - Ponta do Sol, Kaapverdië

Na een goede nachtrust zijn we om 8 uur klaar voor het ontbijt. Ook weer erg lekker en aan tafel geserveerd, broodjes, 2 soorten jam, kaas, yoghurt, fruit, plakje cake, sapje, goede koffie en dan komt er ook nog een gebakken eitje 😋😋 We hebben de tijd, want vandaag hoeven we niks. Alleen door te geven dat we willen lunchen met het idee dat we na de lunch de omgeving gaan verkennen. Bij het willen doorgeven van de lunch kregen we een picknick…. Aha…. Ook goed, hebben we de hele dag, tot 19.00 uur voor onszelf. Dus lunchpakket in de tas en op pad, even kijken waar morgen de wandeling begint en 2 plaatsjes in de buurt verkennen met het voordeel dat we niet 2 x dezelfde route hoeven te lopen. Omdat het nog vroeg was, waren de barretjes nog dicht, maar het kleinste plaatsje zag er wel leuk uit. Via de achterkant lopen we het plaatsje weer uit om dan door een soort van dal richting de kust te lopen. Af en toe bultje af, bultje op, maar zonder stokken en wandelschoenen maar op gewone schoenen goed te doen. Op de hoofdweg aangekomen begon het klimmen pas echt…bleek 15% helling, vandaar. We lopen wat door het kustplaatsje en vinden het bord van de wandelroute, blijkt nog niet het begin volgens onze GPX-route. Daarvoor moeten we nog wat verder lopen. Niet ingewikkeld, maar 1 route. Dat begin zal morgen gaan probleem worden. Bij het echte begin zien we ook een pad richting de kust en een reclamebord van een resort…. Laten we even gaan kijken. En ja hoor, er is toch echt een vakantieparkje. We zien buiten niemand maar binnen is een man en hij vraagt wat hij voor ons kan doen. We vragen of we wat kunnen drinken. Dat kan wel alleen de vloer is nat…. Dus heel voorzichtig loopt hij op blote voeten naar de koelkast, we vragen ons hardop af of het toch wel nat is van het dweilen en niet dat we nu het cement of de tegellijm hebben laten verpesten 🙈 Bij het aangeven van het biertje begint hij Nederlands te praten haha. We mogen aan een tafeltje bij het zwembad zitten, eten een deel van de picknicklunch op en kijken beetje rond. Er is een zwembad met niet al te helder water en een aantal huisjes. Wel super mooi plekje. Het kunstgras om het zwembad heeft een aantal lijnen, met zelfs een cornerhoek. We vermoeden een gerecycled voetbalveld 😃👍 We zitten zo lekker dat we nog een drankje halen. We beginnen een praatje en wat blijkt, voorheen was hij ook aangesloten bij onze reisorganisatie maar helaas, vanwege een kapotte zwembadpomp is het zeewater in het zwembad niet meer goed te zuiveren, waardoor hij niet meer wordt geboekt. Helaas. Hopelijk is er nog weer wat aan te doen of wanneer er mensen zoals wij zijn die prima zonder zwembad kunnen, het is wel een mooi plekje en vriendelijke eigenaar (met Feijenoord-kerstballen en vermoedelijk om niet al te partijdig te zijn ook een bordje I ♥️ Amsterdam op de bar 😃😃) (Questel Bronq-resort) Daarna lopen we terug naar Mimi. Bult af (-/- 15%) en bult op (+ 15%). Zo jammer dat ze de weg niet wat hoger konden leggen 😃 We besteden de rest van de middag lekker rustig, eten de rest van de picknick op, drinken wat bij de tent, lezen een boekje en dobbelen nog wat, lekker zo’n rustdag maar toch ook weer 7 km gewandeld met 270 hoogtemeters. Zo sportief zijn we het jaar nog nooit begonnen 😊 Na weer een heerlijk diner, waarbij we net als gisteren een grogue-variant kunnen proberen als aperitief, nu weer andere keuzes ertussen, gaan we weer op tijd naar bed. Morgen nog 1 laatste wandeling naar de eindbestemming op dit eiland. Om 7 uur gaat de wekker, spullen weer in de tassen, uitgebreid ontbijten, afrekenen (waarbij onze Franse getallenkennis weer wat werd bij gespijkerd 😃) en klaar om te gaan. 8.40 vertrekken we, mooi op tijd want we moeten ook weer een route van 14 kilometer afleggen vandaag en daarnaast nog 2 kilometer naar het begin. Deze route loopt het eerste deel langs de kust, waarbij we op goed onderhouden over het algemeen stenen paden naar boven en naar beneden lopen. De stokken komen hier goed van pas waarbij we soms wel even vastzitten tussen de stenen…. We houden vast aan ons om het uur stoppen-plan en voegen daar aan toe dat we rustig in 1 tempo klimmen en dalen. Dat lijkt te werken. Hoewel sommige klimmetjes echt heel steil zijn, kunnen we gestaag doorlopen zonder erg op adem te moeten komen. Halverwege komen we in een plaatsje en zien snackhouse Isabel. Er zit niemand maar ach, laten we maar even vragen of we wat kunnen drinken en er misschien ook wat te eten is. Dan blijkt het beetje Spaans dat we kennen van pas te komen, want heel vloeiend Engels is het niet… maar er komen wat gerechten voorbij en we denken dat we kiezen voor pasta con chicken… we verwachten een bord pasta met stukjes kip. Toen het werd geserveerd leek het al niet echt op stukjes kip wat er door heen zat en bijzonder dat je naast een schaal pasta ook een schaal rijst krijgt, maar ok… Smaak is goed. Vervolgens kregen we nog 2 schalen op tafel…. Kip met aardappels en wat gekookte cassave, soort andere wortel en aardappel…. Het was blijkbaar geen keuze, we kregen alles…. Iets te veel, maar wel erg lekker. Kregen zelfs nog een dessertje. Kop koffie na en na een sanitaire stop klaar voor de 2e helft van de wandeling. Ondertussen zat het hele restaurantje vol 😀 zien eten/drinken, doet eten/drinken en er zat een groep met een gids die had gereserveerd (vandaar een met laken afgedekte tafel toen we kwamen 😀) goede dag voor Isabel 👊🏻 Gelukkig begon deel 2 weer redelijk rustig, maar dan blijkt dat we toch een berg over moeten…. Zo, wat een klim…. Maar de tactiek werkt, we zien zelfs het Engelse stel nog. Wel apart van elkaar, zij boven, hij hijgend achteraan 😃 is hij boven, zit zij verderop…. We hopen dat hij ook nog even mag zitten en wat eten 😊 In een plaatsje verderop besluiten we de watervoorraad aan te vullen bij een mercearia (normaal klein winkeltje) en bij de bar iets verderop nog even wat te drinken. Wat blijkt het winkeltje is niet echt een winkeltje maar een achtertuin met een wiebelig tafeltje waar we mogen zitten van een oude meneer die er ook zat en er woont, een meisje wordt geroepen we bestellen 2 biertjes en een grote fles water. Gaan zitten aan het tafeltje, meneer staat moeizaam op en waggelt naar binnen, komt naar buiten met gitaar, gaat zitten en spelen en voorzichtig zingen, wauw 🤩🤩, spontaan privé concert. We betalen wat extra’s voor het bier en het water en gaan verder. En halen  het Engelse stel weer in, gelukkig weer samen 😍. Het eindpunt komt in zicht, alleen nog afdalen, komen nog langs een met netten afgezet hokje, blijken wat geitjes in te zitten incl 3 babygeitjes (lief 🥰🥰) en dan komen we binnen in de eindbestemming…. Op zoek naar onze slaapplek, via de kaart lopen we erheen met een iets foute afslag, waardoor we de wel iets minder mooie kant van het dorpje zien… soort vuilnisbelt. Oeps…. Maar iets verderop zien we de mooie kant van het plaatsje, restaurantjes, barretjes, mooi pleintje en onze casa. We checken in, krijgen een sapje en gelukkig, onze bagage is er ook al. Weer gelukt vandaag 👊🏻👊🏻 16 km ongeveer, incl stops 7 uur onderweg geweest en 700 meter geklommen en gedaald. De wandelvakantie is afgerond, nu nog een kleine week gewoon vakantie 😊 We frissen ons op dmv een korte douche met weinig water, want dat is sowieso schaars hier maar hier nog iets erger. Ze krijgen de helft van het normale water geleverd staat er…. Lastig voor ze maar we doen ons best er zoveel mogelijk aan mee te helpen en waterverspilling te voorkomen. Zijn al blij met een beetje water😊 opgefrist gaan we op zoek naar een plekje om wat te drinken en daarna te eten, ook wel weer lekker, niet verplicht om 7 uur eten op een vooraf bekende plek. We lopen langs een barretje waar het Engelse stel zit, een stuk minder fris dan hoe ze er vanochtend bij het ontbijt bij zaten maar ze hebben het toch maar mooi gered, respect. We durven niet te vragen hoe oud ze zijn, maar we denken minimaal 70 en waarschijnlijk nog wel ouder (gelukkig lezen ze dit niet 😉) We drinken samen even een drankje en dan gaan zij hun kamer even bekijken met de mevrouw achter de bar. De barmevrouw doet de deur dicht en zegt tegen het volle terras, ben over 5 minuten terug…. Mooi dat dat kan 😊 We gaan verder op zoek naar een restaurantje. Zijn nog te vroeg blijkt, dan gaat ergens een muziekje aan…. Hé, een bar… hele vriendelijke barman, kan geen Engels, heeft geen menukaart maar met kijken en aanwijzen en vriendelijk lachen is het helemaal leuk. Stamkroeg gevonden voor de komende 1,5 dag. Op het terras smeden we een plan voor de volgende dag. We gaan lopen naar de 2e grootste plaats van het eiland, 4,5 kilometer heen en 4,5 kilometer terug. Na 3 drankjes is het tijd om wat te gaan eten, vinden een leuk restaurantje en kiezen iets uit, prima keus blijkt. Na het eten gaan we terug naar de kamer. Ontbijt kan tot half 11 hier, ook wel eens fijn, geen wekker om 7 uur, half 8 (of eerder) 😃 PS: natuurlijk wel vroeg wakker vandaag, maar er hoeft niks

1. Maria:
    17 januari 2024
    Weer een mooi verslag van jullie wandel vakantie.
    En zo leer telkens weer de andere kant van een land kennen als strand zee en zon.
    En nu even relaxen en genieten van alles wat Kaapverdië te bieden heeft ❤️
  2. A .v.d.B:
    17 januari 2024
    Geweldig mooie foto’s en weer een mooi avontuur nu lekker echt relax vakantie houden geniet ervan