Toch niet dansen op de vulkaan en ook niet bergbeklimmen

22 januari 2024 - Mindelo, Kaapverdië

Om de activiteit er wat in te houden, zijn we van plan om zaterdag naar Monte Verde te gaan. Hoogste punt van het eiland met mooie uitzichten. Dus nadat we redelijk vroeg zijn bij het ontbijt wat niet wil zeggen dat we vroeg klaar zijn overigens 😉 gaan we op pad. Om kosten te besparen gaan we kijken of we met het OV kunnen. Dus op naar de bushalte. Dat kon zekerheid niet (bus rijdt alleen in de stad). Een Duitssprekende en -uitziende vrouw vertelde dat we met de taxi moesten. Ah ok… zo’n gedeelde taxi kan ook toch vroegen we….. ja misschien, maar het is een feestdag dus kan lastig worden. 🤔 We gaan naar de gemeenschappelijke busjes/auto’s (aluguer)-standplaats en zien 1 busje staan. Marktverkoopster zegt dat deze naar Calhau gaat…. Tja, willen we morgen heen…. Vragen, Monte Verde?? Ze zegt ja kan…. Verder zien we ook vrij weinig andere aluguers en omdat we toch ook naar Calhau willen stappen we in en mochten we langs Monte Verde komen stappen we eerder uit. Het nadeel van een aluguer is dat je niet precies weet wanneer hij vertrekt….. in ons geval duurde het ongeveer een half uur 🙈🙈 maar no stress 😃😃 Wel genoeg te kijken zo met uitzicht op de markt. Eenmaal op weg blijkt dat we de heenweg in ieder geval niet langs de berg komen. Dus tussendoor uitstappen door een of andere term naar de chauffeur te roepen hoeft ook niet dan. Dat scheelt weer 😃 aan het eind van de route zijn we in Calhau…. We betalen de chauffeur het vaste bedrag van nog geen €1,50 per persoon en stappen uit…. Beetje klein doods plaatje zo op het eerste oog, wel mooi gelegen aan zee. En een restaurantje. Daar gaan we maar even heen. Komen als eerste binnen maar later stroomt het helemaal vol. Was ook erg lekker. Daarmee zijn we klaar voor het bezoek aan de vulkaan(krater), hiervoor moeten we een km of 3 teruglopen en dan zijn we er….Het schijnt dat je er om heen kunt en in de krater kunt kijken, maar behalve het bordje bij de afslag zien we erna niks meer….. We gaan stukje van het pad af maar ook dat helpt niet echt…. We kijken wat rond, mooi desolaat landschap maar dat wordt niet dansen op de vulkaan. Maar ach, uiteindelijk toch weer meer dan 10 km gewandeld. En voor de terugweg vinden we verbazingwekkend snel een busje. We hadden nog even het idee dat het een privétaxi werd toen we direct richting onze eindbestemming gingen, maar we gaan even van de route af om in een ander plaatsje wat mensen op te halen 😃 zien we nog weer een stukje van het eiland. Terug in de stad lopen we naar het hotel, even relaxen op ons dakterras met uitzicht, kijken nog even Wie is de mol, douchen en klaar om voor de laatste keer de stad in te gaan ‘s avonds. Het wordt een drankje in een cafeetje waar we vaker zijn geweest, kunnen binnen mee”genieten” van muziek op het podium en daarna gaan we naar een Italiaans restaurantje. Ook weer lekker. Op de terugweg nog langs een barretje dat de avond vorige avond erg gezellig klonk maar waar we nu eigenlijk iets te vroeg waren, maar ach, het is open, er is livemuziek maar het bleek de gitaarspelende zanger die maar even beetje ging drummen vertelde hij toen hij langs kwam op weg naar buiten. Klonk best goed 😃 Voordat de band compleet was, gingen wij weer verder naar het hotel. Leuk avondje. Niet te laat terug want morgen gaan we echt naar de berg. Dan maar met de taxi. Na het ontbijt waar we dit keer als eerste waren, maar wat nog steeds niet super snel wordt uitgeserveerd gaan we op pad. Zondag vandaag…. Erg rustig overal. Ook met aluguers en geen marktvrouwtjes die aangeven waar we heen moeten. Wel 1 chauffeur die een andere kant op gaat en vertelt dat we aan de andere kant van het plein moeten zijn…. Geen busjes, wel een taxi. We vragen wat het kost om naar het begin van de wandeling naar de Monte Verde te gaan. Na voor de zekerheid nog even te checken of het de prijs per persoon of in totaal is (dat hebben we een vorige reis geleerd 😉) stappen we in. We rijden en rijden en rijden, komen steeds hoger tot we zo ongeveer boven op de top staan….. oh….. ok. Prijs is nog steeds de afgesproken prijs… scheelt weer stuk klimmen 😀 We stappen uit, lopen laatste stukje om helemaal bovenaan te zijn en beginnen dan aan de afdaling. We maken een stop bij een hutje waar meneer thee maakt van opgevangen regenwater ofzo, waar we kopje koffie drinken en proberen een likeurtje, beetje vroeg maar zo’n mooi plekje konden we niet weigeren. Hij was blij met ons, want we kregen ook nog even een bodempje van iets anders om te proeven. Ook lekker, maar we gaan gauw verder. Het is 1 grote afdaling met super uitzicht, af en toe heel veel wind, maar er is ook wat zon vandaag. Beneden aangekomen lopen we richting de stad, nog kilometer of 5. We maken een stop bij een lokale bar waar paar mannen plastic bekertje met iets hebben. We nemen een biertje, bestellen gaat goed, betalen was in de portemonnee hetzelfde zoeken als wat de mevrouw achter de balie omhoog hield 😄. Ondertussen doneren we een muntje voor het voetbalspel, kunnen de kindjes nog een keer spelen. Daarna was het de beurt aan een paar fanatieke mannen haha. Super leuk om naar te kijken en we doen nog een plastic bekertje met ze mee, blijkt ook weer ponche de mel te zijn (grogue gemengd met honing en dan “even” (?? Geen idee hoe lang) wachten tot het donker kleurt. Deze keer was het anders betalen, we hadden teveel betaald…. Dus kregen geld terug en dit muntje was dus niet wat we moesten zoeken, maar mochten we houden 🤣🤣  maar als je 100 escudo (iets minder dan €1) hebt betaald voor 2 drankjes verwacht je ook geen wisselgeld haha. We vervolgen de route naar de stad en komen langs het stadion…. Deurtje open…. Kijken?? Kopen voor 200 escudo 2 kaartjes, nou ja kaartjes, een plakbandje voor om je pols en we mogen naar binnen. Helaas geen hoofdtribune met kantine maar op de lagere ring. Geen idee welk niveau het is maar spelers zien er getraind uit, scheids- en grensrechters in zwart en net voor rust politie bij de spelerstunnel, dus waarschijnlijk geen amateurs (terug in het hotel bleek het een eredivisiewedstrijd te zijn voor hier) In de rust zijn we gegaan, was toch even leuk om te kijken. Onderweg eten we nog even iets en toen terug naar het hotel waar we vanavond hadden gereserveerd voor het restaurant. Genoeg gelopen (ruim 13 km + een aantal km op de heenweg naar de taxi) en het eten was erg goed, zoals we hadden gelezen. Fijne rustige laatste avond hier. Morgen (vandaag dus) vliegen we terug.

1. Maria:
    22 januari 2024
    Weer en mooie belevenis en wat een relaxt eiland zeg.
    Een veilige terug 🛫vlucht gewenst 😚
  2. Willy h wassenaar:
    22 januari 2024
    Jullie hebben weer genoten en wij van jullie verhalen ,mooi eiland goede ✈ vlucht lekker na genieten

Jouw reactie