Iets minder mooi weer

19 juli 2021 - Manoppello, Italië

Na ruim 1,5 week erg mooi weer te hebben gehad waren de voorspellingen vanaf vandaag, vrijdag 16 juli, even wat minder. Kans op regen en onweer... Dus niet handig om lange wandelingen te maken of richting de bergen te gaan. We besluiten wat rond te kijken in plaatsjes in de buurt en op zoek te gaan naar lokale sterke drank en misschien wat van het maakproces mee te krijgen. We beginnen in Manoppello. Leuk, gezellig plaatsje waar gelukkig een meneer onze auto tegenhoudt bij een veel te smalle straat. We draaien, parkeren de auto iets voor het centrum en na een lekker kopje koffie op het plein en wat sightseeing zien we dat de straat weliswaar 1-richtingsverkeer is maar dan wel voor Fiat Panda's (en dan vooral de oude variant die je hier nog veel ziet rijden 😃) en niet voor onze Honda... Had weleens erg ingewikkeld kunnen worden.... Plaatsjes hier zijn bijna allemaal erg compact en gelegen op een heuvel. Dat maakt het zo mooi, maar wel lastig rijden 😏 Na Manoppello rijden we naar Roccamorice. Daar zou een soort likeur worden gemaakt. Helaas, hekje dicht, dus niet kijken. Maar plaatsje was de moeite waard en we konden er lunchen, met een panini. Ze werken hier niet met menukaarten dus als we vragen/uitbeelden dat we iets willen eten, geven ze bij een snackbar-achtig iets panini aan ontdekten we. Binnen zagen we later ook ander eten....volgende keer toch ook maar binnen kijken voor we gaan zitten 😃 weer wat geleerd. Want in het italiaans vragen wat ze nog meer hebben is wat ingewikkeld.... Na Roccamorice rijden we nog wat verder. Helaas zijn alle winkels die we vinden gesloten... Of door middagpauze of omdat het vrijdagmiddag is. Maar ach, toch leuk dagje sightseeing. Via de supermarkt rijden we terug naar de camping. Daar blijkt het wat meer geregend te hebben dan de paar druppels die wij onderweg hebben gehad. Het ziet er ook uit alsof het de rest van de avond niet droog blijft dus we besluiten met de auto naar het dorp te gaan om daar in het restaurant te gaan eten. Driegangen deze keer, pasta als primi, arrosticini (de lokale stokjes gegrild vlees) en gegrilde biefstukstukjes met champignons als secondi en tiramisu en panna cotta als dolci. Erg lekker allemaal (behalve de tomatensalade als bijgerecht....die smaakte alsof ie iets te dicht bij de salami had gestaan 🙈🙈) We rijden terug naar de camping, een keer wat anders in het donker zelf rijden, maar prima te doen en toen we net IN de tent zaten (buiten is het te fris om zo te zitten) begint het te regenen. Waren lopend niet droog overgekomen.... Vanaf dat moment bleef het regenen.... En ook best hard....toen ontdekten we dat de tent niet geheel waterdicht (meer??) is.... Door alle naden en ritsen komt wel wat water binnen. Dus dweilen zo nu en dan. Het regent zo ongeveer tot zaterdagochtend. Rond uurtje of 7 was het droog.... Grote dweilactie met de mop van de douches......spullen naar buiten...zelfs de zon schijnt....bleek maar eventjes.... Alles weer naar binnen.... We wilden eigenlijk nog richting de kust vandaag en een stadje bezoeken en daar eten maar het bleef zo regenen dat we besloten thuis te blijven en af en toe te dweilen. Heel rustig dagje met veel boeken en spelletjes.....  Restje pasta van donderdag als lunch, avondeten bestond uit rijst, gemengde groente uit blik en tonijn. Zouden we thuis niet zo snel eten maar hier proberen we toch makkelijk (te bewaren en klaar te maken 😃) en gezond te combineren en daarin wat te variëren. Vinden onszelf best goed bezig 😀 (jammer van de 2 zakjes chips van vandaag 🙈🙈) Tijdens het eten koken zagen we opeens een flits en toen een hele harde knal en dat een paar keer achter elkaar.... Waarschijnlijk een antihagelkanon om de lucht wat open te breken....zat op dat moment ook helemaal dicht en mogelijke onweersdreiging te verjagen. Dorp was niet meer te zien.... Dat lijkt te hebben geholpen... De lucht trok iets meer open. Heeft uiteindelijk nog wel tot half 12 geregend maar toen werd het droog.... 😃😃