Een filmstad, de hoogstgelegen kasteelruïne vd Apennijnen en heimwee naar "vroeger"

15 juli 2021 - Manoppello, Italië

Woensdag 14 juli

Vandaag besluiten we met de auto op pad te gaan naar Castel del Monte. Een klein plaatsje, ongeveer 500 inwoners, maar zo mooi gelegen dat het gebruikt is als filmdecor. Wij hadden gelezen over 1 film maar het bleken er wel 20 te zijn... We snappen het ... De rit er naar toe was al weer erg mooi, maar ook in het plaatsje zelf was genoeg te zien.... Heel veel smalle straatjes, heuvel op (of heuvel af ;-)) en mooie oude panden. We konden er wel een filmdecor bij voorstellen. Na wat te hebben rondgekeken gaan we op een terrasje zitten voor een lunch. Geen kaart maar de ober kon ons redelijk in het Engels de italiaanse naam voor de pasta voorgerechten doorgeven.. Voor ons echt voldoende als lunch. Weer super lekker. We lopen via de pinautomaat (op veel plaatsen heb je toch echt nog contant geld nodig hier)  terug naar de auto om door te rijden naar Rocca Calascio, hoogste kasteelruïne van de Apennijnen. We rijden een stukje de berg op en bij een parkeerplaats met een afslag naar een onverhard pad parkeren we de auto. We hopen dat we via dit pad ook boven kunnen komen. Voor ons lopen ook mensen die geparkeerd hebben..zolang zij niet terugkomen zal het vast goed zijn, maar we kijken toch even op google maps. En inderdaad, dit pad lijkt ook goed te zijn. Na een paar omtrekkende bewegingen komen we inderdaad uit bij de ruïne. Blij met deze keuze want wat een uitzicht en heerlijk rustig ipv langs de autoroute naar boven. Bij de resten van het kasteel kijken we wat rond, genieten nog wat van het uitzicht en dan via fe andere kant naar beneden. Wat blijkt, er is een voetpad binnendoor, dus zelfs nu niet via de weg naar beneden. Weer een mooi uitstapje gemaakt. Op de terugweg nog even langs de supermarkt, zodat we weer 2 dagen vooruitkunnen. Nu de vlinderwetenschappers weg zijn, is er weer een stuk meer plek in de gemeenschappalijke keuken en terras 😀 Vanavond en morgen koken we zelf.

En dan 15 juli.... De vakantiedag met heimwee naar vroeger.... Toen er nog geen internet was op vakantie en het nieuws je volledig kon ontgaan..... Tijdens onze huwelijksreis dachten we bv nog dat Michael Jackson onwel was geworden bij zijn tournee (foto in noorse krant) terwijl bij thuiskomst bleek dat hij was overleden.... Als er echt iets was zouden onze ouders contact met ons zoeken.... Nu zien we na het ontbijt de ernstige overstromingen in Limburg en omringende landen 😢 en als we richting de waterval bij Bocca di Valle lopen krijgt Jurgen het pushbericht van het overlijden van Peter R de Vries 😢😢 wat leven we toch af en toe in een verschrikkelijke wereld.... Hier zou je toch ook eigenlijk wel een paar weken per jaar vakantie van moeten hebben.... Net als vroeger. Echt even niks en alleen genieten van het moment.... De tocht naar de waterval was overigens erg mooi, wel zwaar, maar in vergelijking tot het nieuws van vandaag... Appeltje eitje.... Veel liefs uit Bella Italia