Korçë, wat een timing

21 augustus 2022 - Korçë, Albanië

Vanuit Permet rijden we (noodgedwongen) rustig naar onze een na laatste bestemming. 134 kilometer in 3 uur en 15 minuten.... Na ongeveer een uur snapten we waarom. Goede weg was weg (of nooit geweest). Dus harder dan 30 km per uur was lastig. Maar omgeving was mooi en weinig verkeer op de weg en tijd genoeg. Dus geen probleem. Korçë is een redelijk grote stad, maar de aanrijroute naar het hotel was makkelijk. Fijn 😃 Het hotel was net zo leuk als wat we op internet hadden gezien en een van de redenen waarom we hierheen wilden. Na het inchecken lopen we de stad in voor een lunch, want alleen 2 kleine sneetjes brood met pindakaas onderweg is wel een beetje weinig. We besluiten bij de landelijke pizzaketen te lunchen, ProperPizza. Erg lekker voor een keertje. We lopen wat door de stad en besluiten de brouwerij te bezoeken. Via een straatje met allemaal advocatenloketjes:groot raam, binnen een bureau met 1 stoel aan de ene kant en 2 aan de andere kant en een bord met gerechtelijke uitspraken (denken we).... Bijzonder.... komen we uiteindelijk aan bij de biergarten van de brouwerij. Een paar tafels zijn bezet, maar genoeg plek over. We bestellen een standaard pilsje van de tap. Lekker koud, 400 ml. Rekening komt er gelijk bij zoals gebruikelijk hier (betalen hoeft pas bij vertrek), 100 Lek.... 86 cent voor 2 biertjes. Zo....dat is goedkoop. Natuurlijk heel verleidelijk om hier de rest van de dag en de komende 2 dagen te blijven 😁 maar dat doen we niet. We lopen terug richting het hotel. Even relaxen met een boekje, douchen en dan rond half 8 weer de stad in voor diner en een drankje. We vinden een leuk restaurantje en vervolgens gaan we op zoek naar de straat waar hier de "pantoffelparade" / xhiro plaatsvindt. Groot voetgangersgebied met wat barretjes, ziet er gezellig uit. We lopen iets verder, zien nog wat parasols en dan.... Wat een drukte... De old bazar... Wij verwachtten een soort zwarte markt van Beverwijk ofzo maar het waren vooral heel veel barretjes met grote terrassen en live muziek op het plein. Super leuk. We zoeken terrasje uit met een plek zoveel mogelijk naar achteren zodat we elkaar nog beetje kunnen verstaan, vragen de ober nog of dit altijd is, hij zegt ja... Maar misschien snapte hij ons niet 😉 We komen het nog wel een keer checken de komende dagen.

We zijn hier 2 volle dagen dus alle tijd om niet te vroeg op te staan. Je kunt hier ook tot half 11 ontbijten. Ideaal. Uitgebreid ontbijtbuffet. Lekker, goede koffie erbij. Prima begin van de dag. Voor we op pad gaan vandaag om de stad te verkennen, geven we nog even wat was af om te laten wassen. Handwas in ons huisje in Ksamil heeft wel wat geholpen maar ook niet helemaal (note to self: bij een volgende 4-weekse roadtrip, iets vaker iets met wasmachine ipv alleen na 4 dagen ;-)) We dwalen wat door de stad, maken wat foto's, bekijken de bazaar bij daglicht en hebben een doel.... Op zoek naar het bierfeest... We hebben namelijk ontdekt dat het bierfeest, waarvan we dachten dat dit al was geweest, dit weekend plaatsvindt...  Het is bij de busterminal maar zonder internet kun je op Google Maps niet zoeken. We vinden wel iets waar busterminal bij staat maar dat was het helemaal niet... Dat was in het echt een grote supermarkt met parkeerplaats. We lopen stukje verder en zien dan oude fabriekspijp. Op foto's van het bierfeest hebben we ook zoiets zien staan, zouden we dan toch in de buurt zijn? We slaan een straatje in, komen bij een mooi opgeknapte markthal met verse groenten, kruiden en andere versproducten. Hadden we hier in Albanië ook nog niet eerder gezien. Nog iets verder.... Ai.... Nog een markt.... Maar dan een echte rommelmarkt.... Kleedje op de vloer onder kraampjes met een dak van karton, doeken en autobanden... En heel veel "rommel" om te verkopen.... En er omheen veel viezigheid, restanten van verkoopwaren, onverharde paden....ook een soort café. We durven het niet aan om hier een biertje te drinken, zelfs niet rechtstreeks uit de fles.... We zijn hier niet echt op de juiste plek....Mensen zeiden er overigens niets van hoor, maar gevoel van onszelf. Vanaf hier zien we wel opeens een soort stellage met lampen e.d. Het bierfeest.... We lopen snel dit terrein weer af en richting het bierfeest-terrein. Podium, bierkraampjes langs de randen en in het midden een met hekken afgezette ruimte met biertafels en banken. Vanaf 8 uur vanavond begint het. We markeren de plek op Google Maps en gaan in de straat waar alle busjes vertrekken een biertje drinken op een terras. Zoals gebruikelijk bijna met alleen maar mannen. En ook hier mag je eten van buitenaf meenemen, dus bij het tweede biertje haal ik bij de buren even 2 stukken byrek (voor me was gelukkig een man die bestelde, dus ik wist dat dit in iedere geval kon :-)) Verder was communiceren erg lastig haha. Er zijn hier in de stad al niet veel toeristen maar in dit stukje al helemaal niet, dat vinden we juist leuk. Helemaal op onze plek 😃

We lopen via het voetbalstadion... Nou ja... Stadion.... (Voetbalveld, tribunes rondom en afgesloten met een hek (de andere kant was van buiten iets mooier zagen we de volgende dag)) terug naar het hotel. Even paar uurtjes rust en dan bierfeest 🍻😁 Na het eten in traditioneel restaurant aan huis lopen we naar het festivalterrein. Lekker druk al. Muziek is aan het spelen. De eetkraampjes zijn volop bezig met grillen (overal rook 🙈🙈) We bestellen een groot biertje bij een kraampje van Budvar. We verwachten een groot plastic glas getapt koel bier.... Het wordt een fles lauw bier met een klein plastic glas. Beetje jammer. We wagen later nog een poging. Dat was beter. Vervolgens lopen we terug naar de bazaar en genieten daar nog weer even van de livemuziek. Na 12en weer terug in het hotel. Heerlijk rustig.

De laatste dag hier gaan we met de auto op weg naar een meer in de buurt. In onze reisgids hadden we gezien wat je er kunt doen in de verschillende plaatsen erom heen. We beginnen met een wandeling door een klein echt plattelandsdorpje, het punt het verste weg van de stad. Heel stil, geen auto's, ook geen verharde weg. Wel veel ezels op straat. Aan het eind van het pad zou een kerkje moeten zijn. We zien een kerkje in verbouw, lopen nog stukje verder met uitzicht op het meer en vee aan de oevers. Wel even iets anders dan het bierfeest in de stad 😃 Na een kilometer of 2 lopen we terug. Groeten wat oude mensjes, sommigen kijken nogal verbaasd dat ze vreemden zien. Later blijkt dat we nog wat verder hadden moeten lopen voor de echte kerk.... Maar we gaan niet meer terug, mede gezien de nogal dreigende lucht. We stappen weer in de auto, rijden stukje terug en stoppen bij een restaurant voor de lunch. Ze hadden op het moment alleen 2 soorten vis. We kiezen Tirana(?)-vis vers uit het meer. Blijken allemaal kleine gebakken visjes te zijn. Erg lekker. Salade erbij. Vitamientjes weer binnen voor vandaag, samen met de tomaten en fruit bij het ontbijt. We hadden nog een plaatsje willen bezoeken, maar het weer wordt steeds slechter. Dus we gaan terug naar het hotel. 's Avonds gaan we naar de irish pub voor een speciaal biertje en gaan weer naar de brouwerij. Ze waren niet op het bierfeest aanwezig, nu snappen we waarom. Hele terrein vol en traditionele livemuziek. Erg leuk om mee te maken. Maar hier is waarschijnlijk ook sprake van Albanese inefficiëntie of personeelstekort.... Met iets meer personeel was er volgens onze economische bril een stuk meer omzet te behalen 😉 we lopen maar zelf naar de bar om bier te halen.

Dit was Korçë. Blij dat we dit in onze route hebben opgenomen. Vandaag verder naar Tirana. Tot daar!!