De grootste burcht ter wereld en een dagje wandelen in 1 van de drogere landen van Europa 🤔

29 augustus 2020 - Mieroszyno, Polen

Wat klopt er niet in de titel van dit nieuwe verhaal..... Na weer een nacht regen en het over het algemeen groene gras overal twijfelen we een beetje aan dat droge land 🙈 de rest klopt wel 😀 Donderdag besluiten we na het ontbijt, natuurlijk weer buiten en dit keer nog wat gezonder door ook fruit erbij te nemen (naast yoghurt, gezonde muesli, koffie, zuurdesembrood, (pinda)kaas en een fruitsapje.... ) op pad te gaan naar kasteel Malbork. 130 kilometer, waar we ruim 2,5 uur over doen... Beetje druk in het stedelijk gebied maar niet vervelend, het rijdt wel, iedereen blijft netjes op zijn/haar eigen rijbaan en na een keer ritsen worden we dmv een paar keer knipperen met het alarmlicht vriendelijk bedankt. Ook hier weer veel nieuwe wegen en soms niet heel logische bewegwijzering, waardoor we een aansluitende snelweg misten en een stuk binnendoor moesten. Maar goed, uiteindelijk zien we voor ons een groot kasteel oprijzen... Het is de grootste burcht en bakstenen gebouw ter wereld. In de rij bestellen we online nog even kaartjes, zodat we rechtstreeks naar de audioguide uitgifte kunnen. We krijgen een Engels sprekende "man" mee, erg gezellig 😀 hij wacht op ons op bepaalde plekken, vertelt wat informatieve dingen (eigenlijk nog veel meer, maar een beetje info is voor ons voldoende, we hoeven niet alle displays langs) Via GPS weet hij waar we zijn en vertelt op dat punt verder. Hij laat zich zelfs aflossen door een collega haha. Na ruim een uur te hebben rondgelopen hebben we genoeg gezien en besluiten te gaan lunchen, 3 uur, mooie lunchtijd. We kijken nog even wat we vervolgens gaan doen, Lonely Planet en Google Maps erbij, aantal dingen zijn te ver de andere kant op omdat we ook nog weer terug naar de camping moeten. Dan kijken we naar buiten en zien een wel erg donkere lucht en besluiten gewoon terug te gaan. Maar goed ook, want net op weg barst het los.... Ruitenwissers op de snelste stand en nog lastig zien... Het wordt op een gegeven moment iets minder maar het leek wel alsof we op een rivier reden... Wat een water 🙄 maar de auto is weer schoon, we hebben tijdens onze kasteeltour mooi weer en zelfs zon gehad dus we klagen niet. In de buurt van de camping doen we nog even boodschappen voor de komende dagen. Richting de camping wordt het steeds droger, hier heeft het wel geregend zo te zien maar niet zo als wat wij onderweg hadden. Rond 7 uur zijn we weer terug, drinken koffie en besluiten richting het kustplaatsje te lopen om een hapje te eten. In een leuk ruim opgezet restaurant gaan we zitten en dan horen we dat de keuken alleen nog pizza maakt..... Oh ja.... Geen Spanje hier, de mensen eten hier gewoonlijk wat eerder. Even aan denken in het vervolg. Maar pizza is prima (ze gaven aan ook nog wel een uitzondering voor ons te willen maken, maar niet nodig... Het was al lief dat het enig Engelssprekende meisje voor ons haar eten even liet staan om ons te helpen 😀) Na het eten gaan we nog ergens wat drinken en zien iets bij andere mensen dat wij ook willen proberen.... Bier met kersen onderin. Erg apart... Tegen een uur of 11 lopen we weer terug. Leuk dagje, zelf niet nat geregend en toch zeker 9 kilometer gewandeld 👊🏻. De volgende dag schijnt de zon bij het ontbijt... Lekker 😊 we bestellen vis voor vanavond bij de campingeigenaar (3 vers gerookte makrelen voor ongeveer €5) en gaan op pad. We besluiten naar een ander kustplaatsje te lopen, route deels door een bos en verder doorgaande weg. Dat vonden we een beetje jammer maar achteraf bleek het een doorgaande bosweg te zijn met bijna geen verkeer, dus heerlijk rustig, genoeg ruimte en stil. Prima wandeling. Dacht onderweg nog veel holletjes te zien op het pad .... Bleken de gaten die de wandelstokken hadden gemaakt van de mensen die ons tegemoet waren gekomen haha. Onderweg weer even langs de bakker om picknick ingrediënten te halen...onderweg oefenen we woordjes van de dingen die we tegenkomen.... Blijft ingewikkeld en lang niet alles blijft hangen maar misschien dat we over 3 weken bij vertrek uit Polen toch wat wijzer zijn geworden... Blijven oefenen. Uiteindelijk komen we aan op het strand en wat we dan zien..... Overal mensen (wel veel met truien en vesten aan) windschermen en mensen in zee .... Mensen gaan hier dus echt naar het strand ook als het niet echt mooi weer is (18 a 20 graden, half bewolkt) De "vermijd-drukte" strategie lijkt hier niet op te gaan.... Een beetje zoals "vroeger" bij ons op het strand bij 25-30 graden. Ongekend... We lopen verder en komen uiteindelijk weer uit in het plaatsje van de bakker en drinken een biertje op een terras met bijpassende snack volgens de ober, blijkt een oranje gemarineerde rolmops te zijn. Lekker. We besluiten dezelfde weg door het bos terug te lopen. Na ruim 18 kilometer te hebben gelopen zijn we terug op de camping. Mooi op tijd voor de vis.... We gaan rond 6 uur even kijken bij de "rokerij" en krijgen de vis mee......mmmmm, lekker. Wel een van de lekkerste vis-ervaringen ooit (samen met de versgevangen king-crab in Noorwegen en de verse gamba's in Vietnam) Nog even beetje dobbelen buiten en dan naar binnen, koude wind.... Brrrr. Nu bijna klaar voor een nieuwe dag na een hele nacht regen, klinkt wel gezellig, druppels op het hutje. Nu is het droog en de lucht is grijs... Eens kijken wat de dag brengt, hopelijk is de regen weer op voor vandaag en wordt het net zo'n dag als gisteren met af en toe zelfs een beetje ☀️