De zomer lijkt voorbij, ook hier, maar toch..... We ♥️ vakantie

27 augustus 2020 - Mieroszyno, Polen

Liggend in bed op ons knusse zolderkamertje hoor je de wind. Uit voorzorg hebben we het raam deze keer niet op de kiepstand om te voorkomen dat mijn hoofd weer nat regent zoals de vorige 2 ochtenden. Beetje krappe, simpele bedjes maar we slapen er best ok in. Nu tijd voor weer een update van onze 1e 2 volle dagen hier. Na 2 reisdagen met wat wat wandelingetjes besluiten we dinsdag de auto te laten staan en na het ontbijt (buiten, in korte broek, we staan tenslotte niet voor niets op een camping ;-)) naar een wat groter kustplaatsje te lopen. Via Google Maps vinden we een wandelroute van een kilometer nog 7 waarbij het lijkt dat we een groot deel niet langs de weg hoeven te lopen. Dat klopt inderdaad... Eigenlijk helemaal geen weg... Een soort platgelopen gras aan de rand van een akker.... Na enige twijfel en checks op Maps is dit inderdaad de juiste weg. Lekker rustig, gelukkig maar, want die poncho's die we onderweg toch echt nodig hebben flatteren niet zo 🙈 maar goed, we zijn lekker bezig en buiten en het voelt toch als vakantie. Na een poosje wordt het weer droog. Langzaamaan komen we weer wat in de bewoonde wereld. Een iets kleiner plaatsje dan onze eindbestemming Wladislawowo is ook al erg toeristisch langs het strand. We drinken ergens koffie, verbazen ons over de prijzen hier (2 koffie voor 10 Zloty (€2,30)👍🏻😀) en oefenen wat woordjes van de menukaart. We komen steeds verder zonder vertaalapp. We lopen verder, dwalen wat rond in Wladislawowo en toen.... Regen.... Uurtje of 1, naast een leuk uitziend ruim opgezet restaurant (in deze tijd toch wel erg prettig), dus lunchtijd...  Tafeltje gevonden (net op tijd want langzaamaan stroomt het vol), foto gemaakt van de menukaart, want aan het loket bestellen, paar dingen vertaald en terug in de rij. Sommige woorden klinken niet heel logisch maar gebakken kabeljauwfilet met dillesaus met frytki erbij klinkt lekker... En dat was het ook. Groot stuk vis met een gekruid laagje....toch geen saus en geen gefrituurde smaak van een lekkerbekje zoals we die in NL kennen, beter dan verwacht 😀 We lopen verder, zien vooral heel veel toeristenwinkels en horeca (met kebab en pizza) en een pretparkje waar je per attractie moet betalen. We besluiten even te kijken, best aardige kermisattracties. Ook een soort van tuigje aan een elastiek waar je kinderen wel eens in ziet trampoline springen... Huh 4G, max 120 kg ...oh nee km per uur, geschikt max 105 kg .... En toen zagen we dat het toch wat anders was.... Een jongen van een jaar of 14 werd vastgesnoerd, de beheerder van de attractie stelde wat in,had een touw in z'n hand en toen... Niet meer.... De jongen werd gelanceerd en een paar keer op en neer geveerd... De toeschouwers voelden allemaal met de jongen mee.... Jongen zelf vond het ook nogal heftig zo te zien.... Snelheid en 4G klopten wel.... Met enorme snelheid omhoog en dan ook nog een salto boven.... Pfffff.... Denk dat we toch beetje te oud worden voor dit soort dingen hihi. We gaan op zoek naar de Avenue of stars voor sporters.... Onze kennis van Poolse sporters blijkt niet optimaal... We (of althans Jurgen) kennen er 1, de atleet die we verwachten blijkt achteraf gezien geen pool maar een Oekraïener te zijn en helaas Piotr  Parzyszek en Lewandowski staan er niet tussen. We sluiten de dag af met een biertje op het terras (zelfde prijs als de koffie van vanmorgen en ook hier alleen maar grote glazen) en lopen kleine 7 km terug. Genoeg beweging voor vandaag. We hebben nog een zakje rijst met groente en kip in ons vriesvakje, samen met een gebakken ei, prima maaltijd. Omdat het toch best frisjes is 's avonds besluiten we binnen onder een dekentje te gaan netflixen op de bank. Dag 4 start rustig, half 11 ontbijt en daarna beetje kijken wat we gaan doen. We moeten wel boodschappen doen (in een andere winkel als toen we aankwamen want dat was geen groot succes, te druk, te krap en ook niet een heel groot assortiment). We besluiten in de omgeving beetje rond te kijken, grote wegen vermijdend en dan uiteindelijk via een Intermarché op 10 km van hier weer terug te gaan. Het grote wegen vermijden is gelukt... Na paar kilometer komen we al op een onverharde weg... Heel rustig rijdend kijken we een beetje rond..Groot contrast met de kust 5 km noordelijker. Mooi binnenland. We volgen wat toeristenbordjes die we voor een deel begrijpen, zoeken zelf wat uit op de kaart, stappen af en toe uit, kijken wat rond, vinden een bakkertje waar we wat broodjes aanwijzen... Verder dan vriendelijk lachen en wijzen konden we niet communiceren met de verkoopster 😊 maar gelukt en broodjes waren lekker voor onderweg. We zagen ook een bordje Strusia Farm met foto's van struisvogels.... Omkeren en kijken.... Bleek een mini-zoo met veel struisvogels, erg leuk. En de zon scheen 😎 We rijden verder, zien de lucht betrekken en toen weg zon.... Heel veel regen. Dan toch maar geen zandwegen meer en de wat grotere wegen aanhouden richting de supermarkt. Bleek inderdaad een wat grotere winkel en heerlijk rustig. Terug op de camping na alles wat te hebben drooggemaakt... De wind stond net verkeerd voor onze veranda... Wat drinken en een dobbelspelletje, wandelingetje naar de winkel in de buurt (toch ook best aardig) voor de vergeten spullen, en weer zelf koken. Deze keer soort kipnuggets met sla. We wilden na het eten nog wat gaan drinken in het kustplaatsje op 3 km afstand maar het regende zo ongeveer de hele avond dus toch maar op de camping gebleven. Vandaag staat een kasteel op de planning.... Vanuit het slaapkamer zie ik blauwe lucht.... Zouden we vandaag meer zon gaan zien of het in ieder geval drooghouden?? Wordt vervolgd!