Waar was dat feestje.... En na zonneschijn komt regen.

31 augustus 2020 - Mieroszyno, Polen

Waar we dachten dat het hier altijd stil was, was het vannacht even wat anders...  Ergens in de buurt een feestje... Bijzonder, zondagnacht half 3, harde muziek en meezingende mensen... Dat mag hier blijkbaar wel in deze tijd of zou het helemaal een illegaal feestje zijn🤔 erg bijzonder, maar uiteindelijk hield het op en werden we vanochtend weer eens gewekt met regen.... Veel regen 🙈🙈 maar de afgelopen 2 dagen mooi weer pakken ze ons niet meer af 👊🏻😀 Nadat we zaterdag de was hadden gedaan en het huisje beetje hadden geveegd (hoort er ook bij natuurlijk) besloten we naar Sopot te gaan, soort Scheveningen. Niet te ver rijden en we besluiten een alternatieve route te nemen om de drukte op de hoofdweg richting Gdansk te mijden. Goed plan, want zelfs al op het eerste stukje stond file. Aangekomen in de stad vonden we een parkeerplaats....bleek alleen van het Grand Hotel te zijn...maar de parkeerwachter was lief voor ons en wij mochten ook parkeren (.... We dachten nog even dat het gratis was omdat we een pasje van hem krijgen maar net voordat we hem bij het weggaan een fooi wilden geven kregen we in de gaten dat we wel moesten betalen 🙈🙈 maar net iets meer dan de fooi die we in gedachten hadden 😉) We beginnen de dag met koffie op een terrasje waar we na even hebben gewacht op de bediening opeens de grote letters Self Service zagen, dus mondkapje op en bestellen en meenemen. Goede koffie, hier wel Nederlandse prijzen, maar voor Scheveningse begrippen nog relatief goedkoop 😀 We lopen de langste houten pier van Europa op en kijken wat rond, behalve een jachthaven in het midden en een piratenschip weinig bijzonders te zien. Maar wel leuk om even rond te lopen hier. We lopen het centrum rond, lunchen met een grote zapiekanki (eindelijk eens geprobeerd nadat we het een hele week overal zagen staan. Soort pizzastokbrood met kaas en ui en paddestoelen (dat hadden  we niet verwacht, dus maar deel aan Jurgen afgegeven om een allergische reactie te voorkomen) en verder beleg naar keuze), maken wat fotootjes en verbazen ons weer over de levende wegwijzers... Hebben we ons jaren geleden in Warschau ook al over verbaasd... Mannetjes op kruisingen in het centrum met een bord in de hand die naar een bepaalde horecazaak in een zijstraat wijzen... Het zal je werk maar zijn 🤔🙈 Nadat we alles hadden gezien besluiten we nog even naar de dierentuin te gaan. Mooie, ruim opgezette dierentuin met alle grote dieren. Door het corona-besmettingsrisico bij de mensapen kunnen we helaas de orang-oetans niet zien, maar leuke invulling van de namiddag. We rijden terug naar huis via de hoofdweg. Net als een aantal dagen geleden is er aan het eind van de middag bijna geen drukte. Nog even langs de supermarkt voor aantal boodschappen en dan weer bij ons huisje, eten koken, pasta met pesto en verse groente met nog een halve pan over voor de volgende dag. En.... We hadden de hele dag mooi weer met af en toe zelfs zon 😎. 's avonds koelt het wel snel af, dus lang buiten zitten, zit er niet in.

Zondag hebben we al zon bij het ontbijt... We besluiten vandaag weer de auto te laten staan en weer in de omgeving te gaan wandelen. We hebben nog 1 plaatsje niet gezien hier aan de kust en de vuurtoren schijnt mooi te zijn. We stippelen een route uit en gaan ingesmeerd met zonnebrandcrème (hebben we dat toch niet voor niks meegenomen) op pad. Het begin is gelijk aan de route in poncho... Zonder poncho in de zon toch een stuk mooier 😀 we besluiten een bospad te nemen het laatste stuk. Na een poosje bedachten we dat we mogelijk toch niet goed gingen..... Inderdaad.,. We liepen compleet de verkeerde kant op. We waren dichterbij huis dan bij de vuurtoren 🙈🙈 We gooien het plan om, eerst maar lunchen in het kustplaatsje dichtbij onze camping waar we ook 's avonds wel eens zijn geweest en dan door naar de vuurtoren. We vinden een leuk hamburgertentje waar we een erg lekkere hamburger eten met een paar frietjes en een biertje. Met dit weer smaakt ie bij de lunch ook wel 😉 We lopen vervolgens naar de vuurtoren en gaan dan op gevoel richting huis.... Kijken of dat lukt... Eerst beetje twijfel bij een pad.... Niet echt een pad dus beetje tegen onze principes in.... zolang we op grote paden blijven kan er niet zoveel verkeerd gaan en komen we wel terug.... Maar bleek een klein stukje en toen zagen we weer het energiebedrijf waar we op de heenweg ook langskwamen...en weer ging er een alarmpje af. Gauw doorlopen maar. Door dit herkenningspunt wisten we in ieder geval welke kant we niet op moesten. We vinden een bospad en besluiten dat te nemen. Aan het eind van dit pad zagen we weer wat bekends.... De huisjes dichtbij onze camping 😀 mooie shortcut. We besluiten nog wat verder te gaan en wat andere huisjes te zien en minder in de schaduw lopen. Wat een verhuurplekjes hier zeg.... Nog nooit zoveel gezien, bijna overal kamers, hutjes,huisjes en soms zelfs huizen te huur. Uiteindelijk hebben we vandaag toch weer 15 km gelopen 💪🏻 en nog steeds zon... lekker buiten zitten, spelletje, puzzeltje, drankje.... Vakantie 😎😎 aan het eind van de middag besluiten we nog even wat boodschappen te doen. Om nou weer ruim 3 km te lopen zagen we niet zitten,dus 2 van de campingleenfietsen meegenomen.... we snappen wel dat het alleen is voor korte afstanden haha... Maar we zijn er mee geholpen. Zelfs met boodschappenmandje. Alleen jammer dat het mandje een van de blikken bier lek prikte bij een hobbel haha...  Bierfonteintje 🙈🤣 Bij terugkomst warmen we de pasta op en hebben weer lekker relaxte avond in ons huisje.

Ondertussen is het weer droog en langzaam komt er ook wat blauwe lucht te voorschijn. Eens kijken wat we vandaag gaan doen 😊 wordt vervolgd!

1. Benno baars.:
    31 augustus 2020
    goede verslagen en mooie fotos van de omgeving leuk gedaan.