Iets compleet anders ²

13 september 2020 - Lublin, Polen

Nadat we afscheid hebben genomen van de vriendelijke eigenaresse die nog even vroeg of we ook Gärtners waren in NL (net als de polen die zij kende en in NL gaan werken 😀) vertrokken we. Het was inderdaad wel ruim 6 uur rijden met af en toe wat opstoppingen vanwege wegwerkzaamheden, maar verder ging het best voorspoedig. In ieder geval geen regen onderweg. We besluiten bij de KFC te lunchen. Net voor de afslag staat het stil... Voor ons een rotonde, waar verkeer gewoon reed maar de weg erna toe.... Niemand rijdt, mensen stappen uit... Ohoh... We konden ook niet meer terug totdat er auto's achter ons achteruit gaan en draaien of via de parallelweg (of was het een fietspad?) er langs op reden. Wij moesten ook de afslag hebben, dus dat doen wij dan ook maar... In de achteruit en heel rustig schuin hellinkje af. Bij de rotonde aangekomen zien we de reden... De vrachtwagen die als eerste bij de rotonde staat heeft pech.... Wat een vervelend plekje..  auto's kort erachter kunnen geen kant op ivm hekjes langs de rijbaan en een aantal vrachtwagens die ook stil staan en niet weg kunnen. Hadden we toch goed getimed 😉 Na de lunch was alles weer opgelost. Doordat we er redelijk lang over hadden gedaan komen we richting spitstijd aan in de stad. Best druk.... Navigatie doet het gelukkig goed en deze keer zien we het hotel duidelijk liggen. Inchecken en de stad in om een hapje te eten. Fijn, geen 6 km lopen voor een restaurant, maar ongeveer 2. We besluiten voor Thais te gaan, hadden we goede verhalen over gelezen op internet en inderdaad, erg lekker. We kunnen buiten eten, wel met lange broek en vest, maar toch. Na het eten besluiten we terug te gaan naar het hotel en daar nog wat te drinken. Toch best een intensieve dag, zo'n reisdag. We komen via Google Maps weer uit op de grote drukke rotonde van de heenweg en toen werd het ingewikkeld.... We steken over aan de kant waar we dachten te moeten zijn. Nog steeds druk maar gelukkig verkeerslichten.... Huh... Waar is het hotel?? Ja hoor.... Toch weer aan de verkeerde kant van een drukke straat blijkt nadat een voorbijganger ons even had geholpen, hadden we alleen ook wel gekund uiteindelijk maar hij wilde even helpen. Fijn! Toen hij vroeg waar we vandaan kwamen, werd ie enthousiast.... Oh marihuana 🙈🙈 wat een image hebben wij Nederlanders toch 🤣🤣 Bij het hotel aangekomen proeven we het door het hotel gebrouwen bier (het is namelijk ook een brouwerij) en doen even een spelletje Qwixx. Terug op de kamer ontdekken we dat we deze keer geen kabouterbed maar een kabouterdekbed hebben.... Dat wordt knus vannacht. Dekbed is smaller dan het bed zelf en het bed is niet abnormaal breed ofzo. Na een paar uur synchroon moeten draaien en heel dicht bij elkaar liggen besluiten we het dekbed te draaien.... Beetje koude voeten maar wel wat meer bewegingsruimte, gaat beter 😀 Wel op tijd wakker voor het ontbijt. Hier kunnen we kiezen wat voor ei we willen en daarbij wordt dan brood, kaas, ham en wat sla aan tafel gebracht. Drinken kun je zelf pakken, prima oplossing. De zoete omelet die ik koos was overigens wel heel zoet 🤣 ik had naturel omelet verwacht met wat fruit maar het bleek omelet met chocoladesaus en wat fruit te zijn. Het zonder slagroom was niet helemaal duidelijk (de volgende ochtend ontdekken we dat het meisje geen Engels kan, omelet zonder ham en kaas was ook niet duidelijk... Het werd omelet met ham en misschien ook kaas, en dan zonder ham en kaas erbij.... Voor de laatste ochtend hebben we een Poolse vertaling voor omelet met alleen ei... Kijken of dat helpt 😀) , maar slagroom lag er naast en de smaak was behalve wel erg zoet wel goed 😀. Na het ontbijt pakken we de auto en vertrekken we naar Sobibor om de overblijfselen van het concentratiekamp te bekijken 🙄 Het is een soort museum buiten vooralsnog. Het museum binnen was nog niet klaar. Op de borden buiten staat een korte uitleg over wat er is gebeurd en dan loop je over de oorspronkelijke Himmelfahrtstrasse (van alleen de naam krijg je al kippenvel.... Het was de route richting de gaskamers) met daarlangs op gedenkstenen van nabestaanden met soms gedichten maar soms ook alleen de opsomming van namen, hele families... En soms een steen met For the unknown... Slik, dat iemand daar de moeite voor neemt om een steen voor te laten maken.... Deze weg komt uit op een heuvelachtig stuk land bedekt met grind.... Heel stil daar want in the middle of nowhere... En dan zie je een bordje.... Niet betreden, massagraven 😢😢🙄 Dat komt even binnen zeg.... Werden we heel stil van... We lopen terug richting de auto, nog even langs de plek waar de treinen aankwamen.... We wilden vandaag in eerste instantie nog ergens in een natuurpark gaan wandelen maar besluiten de plannen te wijzigen en vandaag toch ook maar naar Majdanek te gaan. Dan hebben we alle narigheid in 1 dag en kunnen we morgen gewoon een dagje in de stad rondlopen. Goed besluit blijkt. Majdanek is namelijk nog wel voor groot deel intact en omdat het oorspronkelijke kamp 270 ha is, lopen we daar zo een paar uur rond. Een deel van de overgebleven barakken is ingericht als museum en op diverse plekken staan informatieborden. Erg interessant en indrukwekkend. Je krijgt een voorstelling over wat er zich op bepaalde plekken heeft afgespeeld, niet te bevatten. Ook het crematorium is nog intact, heel efficiënt naast de executiegaten...Daarnaast is een mausoleum als monument met daarin zichtbaar een deel van de as 🙄 Pfff, heftig dagje vandaag.... Maar goed dat we vanochtend een extra dekbed hebben gevraagd want na vandaag is een slechte nacht vanwege een te klein dekbedje (en stadslawaai wat we niet meer zijn gewend en kerkklokken om half 7 (waarom???🤔) wel een erg luxe probleem.... Terug bij het hotel (bleek op nog geen 3 km van het kamp aan dezelfde weg te liggen) parkeren we de auto en lopen de stad weer in en pakken de draad van de vakantie maar weer op.

De volgende dag starten we rustig op en spelen toeristje 😊 lopen door de stad, bekijken gebouwen van buiten en soms van binnen en zitten op het terras. Prima plekje waar we getuigen zijn van een massahuwelijk 😀 steeds nieuwe groepjes mooi aangeklede mensen waarvan er 2 gaan trouwen. Af en toe komen er een paar met de auto wat er voor zorgt dat er nog meer te kijken valt.. Middenin de oude stad waar veel mensen lopen en er ook nog een soort foodfestival is maakt het auto rijden en parkeren een beetje lastig. We vragen de serveerster of dit normaal is. Ja.... het is het burgerlijke huwelijk, wordt in 20 minuten voltrokken.... Genoeg mensen te kijken, altijd leuk. Kijken 's middags zelfs nog even naar de wedstrijd van de Graafschap (nadat ik gisteren de melding had gekregen van m'n telefoon... Beste klant, u bevindt zich in Oekraïne .... Sobibor ligt wel in de buurt maar we zijn toch echt de grens niet over geweest heb ik goed internet zonder de telefoon de hele tijd opnieuw op te starten) en het is voor het eerst deze vakantie echt zomers weer ....23 graden, weinig wind en geen bewolking..... Lublin is een erg mooie, leuke stad.

Wat een verschil met gisteren, af en toe praten we nog wat na en verder gaan we weer verder met het normale vakantieleven.... Maar wat we gisteren hebben gezien mag nooit vergeten worden.

Straks weer verder naar de volgende bestemming.... De bergen... De weersvoorspelling lijkt ons gunstig gezind.... Droog en 20+, prima wandelweer. Tot daar 😊😎

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade