De natuur in met de auto en dagje sightseeing

10 september 2020 - Wrony, Polen

Dinsdagochtend, na een ontbijtje in de zon gaan we richting de grens met Rusland te gaan om daar in een natuurpark te gaan wandelen. Extra broodjes afgebakken, water mee, liga-achtige koekjes mee, paar bananen. Helemaal klaar voor een dagje wandelen. Korte broek aan en toen... Na een half uurtje rijden begint het wat te regenen, temperatuur zakt een aantal graden en de lucht is helemaal grijs... Ohoh..... Gelukkig moeten we nog een stukje. Bij de eerste ingang van het park.... Regen, 12 graden.... Geen geschikt wandelweer....  Besluiten verder te rijden, maar het wordt niet beter. Wel bijzonder idee om op een weg te rijden waarbij je omringd wordt door 2 andere landen, Rusland en Litouwen. Het 3-landenpunt staat hier alleen niet zo goed aangegeven als in Vaals, dus we verwachten niet dat er iets zal zijn. Later op een kaartje bij een volgend natuurpark waar we wel even uitstappen was er wel iets geweest, maar ja, we gaan niet terug. Ondertussen gaat het ook weer regenen, dus ook dit natuurpark laten we schieten. Gauw terug naar de auto en picknicken in de auto 🙈 We rijden langzamerhand weer een beetje terug. We slingeren wat door de omgeving. Deze keer was het Jurgens weg om te navigeren. Toch ook niet helemaal verharde weg.... Volgens de kaart wel een gele weg maar Google Maps kende de weg helemaal niet.... We rijden dwars door een nationaal park, erg mooi, soort moeras soms. Heel rustig, zodat we kunnen genieten van de omgeving (en om de auto heel te laten door alle gaten zoveel mogelijk te ontwijken) Af en toe zien we een geparkeerde auto... We hebben ontdekt dat deze mensen vrijwel altijd een emmertje bij zich hebben, ze plukken iets.... Wat weten we niet, maar er groeit hier van alles. We komen uiteindelijk ook nog langs een bizonpark. Deze is echter open van 9 tot 11 's ochtends en van 4 tot 6 's middags en het was 10 voor 3. We besluiten om door te rijden. Vandaag voor ons geen weer voor ons om buiten te wandelen. Misschien ook wel goed voor de bovenbeenspieren.... De uitkijktoren van gisteren (mogelijk in combinatie met de lange wandeling van de dag ervoor) heeft zijn sporen achter gelaten.... Allebei erg veel spierpijn 🙈 voelde gisteren al bij het afdalen van de toren dat mijn bovenbenen wat verkrampten, maar verder toen geen last gehad. Tot vanochtend... Gelukkig hebben we geen trap in dit huis. Dan was het lastig naar beneden gaan zeg maar. We rijden via een supermarkt, want toch maar weer zelf koken vandaag, naar huis. Het worden Mexicaanse vissticks, ovenfrietjes uit Steenderen en Poolse sla, internationale keuken vandaag 😀 We eten binnen deze keer, lekker warm.... Verder doen we niks meer, behalve film kijken.

Woensdagochtend was ik op tijd wakker zoals gebruikelijk. Jurgen werd rond 8 uur wakker en stond op en ging gelijk onder de douche..... Waar gaan we heen vroeg ik, kom, buffels kijken zei hij....oei leuk, beestjes. Wat eerst een beetje moeilijke tijd leek, 9 tot 11 als je eerst ook nog 3 kwartier moet rijden en vakantie hebt en eigenlijk geen wekker wilt zetten (omdat er ook genoeg te zien en te doen is als je iets later vertrekt 😉😊) lijkt toch te gaan lukken. We zien blauwe lucht, dus maar weer korte broek aan. Het was echter nog niet echt zonnig (ook nog vroeg natuurlijk) dus voor de zekerheid een lange broek mee in de auto, zodat we niet weer de auto niet uit "kunnen" 😀 We rijden naar het bizonpark dat nu inderdaad de poort had geopend. Eerst zien we niks en dan komen we bij een mooi nieuw kassagebouwtje waar we iets minder dan 1 euro moeten betalen per persoon en dan mogen we verder. Er is een mooi houten gebouw op palen waar je over de weide heen kunt kijken. Wat een mooie beestjes en wat een koppen. Onder ons staan er een aantal, je hoort de lucht uit de neus gaten blazen en.... Er is een baby 😍... Ligt alleen ver weg en de enige beweging die hij/zij maakt is het zwaaien van de staart en het flapperen van de oortjes. Maar wel super schattig en klein 😊 We proberen nog op een andere plek iets te zien maar dat lukt niet, dus nog even weer terug naar boven (gaat stuk beter met de spieren dan gisteren, dus misschien toch goed, een rustdagje). Nog een paar foto's en dan terug naar de auto. Het is nog lekker vroeg dus we besluiten naar Swieta Lipka te gaan, bedevaartsoord met een erg mooie kerk en daar in de buurt ligt een plaats met een kasteel en waarvan de rest van de stad nog authentiek is, omdat dit niet is aangetast in de oorlog. Het was inderdaad erg mooi om te zien. We waren net op tijd in de kerk, als we iets later waren geweest hadden we niet naar binnen gekund behalve als genodigden bij een begrafenis 🙄 Onze parkeerplaats ligt naast een kerkhof en ook hier valt op dat de graven erg netjes zijn verzorgd en veelal voorzien zijn van verse bloemen of wellicht kunstbloemen waardoor het vers lijkt, maar erg netjes. Stuk mooier dan onze begraafplaatsen, althans voor de niet recente graven. Na een lekkere lunch rijden we terug. We wilden wat beweging vandaag en na wat overdenkingen besluiten we vanuit ons huisje naar Gizycko te lopen en daar wat te drinken en evt te eten. Voor de zekerheid stoppen we de reflecterende hesjes in de tas voor het geval het donker is als we teruggaan. We lopen richting het plaatsje, drinken onderweg wat in de omgebouwde woonwagen van Lesny (althans zo dachten we er over als we langs kwamen rijden maar het is toch meer... Bar Lesny is ook een campingwinkel en restaurant 😀 ) en lopen we vervolgens langs het fort waar we net te laat waren om rustig rond te kijken dus we besluiten verder niet naar binnen te gaan. We lopen verder richting de stad en daar begrijpen we de lichtkrant over de gesloten brug aan de rand van de stad.. Gizycko beschikt over een unieke draaibrug die een groot deel van de dag dicht (of is het open...) is.... Dan is hij gedraaid zodat boten er langs kunnen. Als de weg weer open is (en de brug eigenlijk dicht 😉) kun je erover heen lopen/rijden. Toen we kwamen was de brug open, dus omlopen... Hier zijn we de eerste dag ook wel in de buurt geweest, maar toen konden we niet zoveel kilometers extra meer maken 😊 We lopen wat rond en vinden uiteindelijk een restaurant bij een hotel met een terras waar meerdere mensen zitten, wel zo gezellig. Bediening was minder gezellig 🙈 (ze gooide de borden zowat op tafel, niet alleen bij ons maar bij iedereen dus het was het niet omdat ze alleen Pools sprak) maar het eten smaakte prima. We zijn rond kwart over 6 klaar (toch handig, dat vroege eten hier) en gaan terug, mooi op tijd voor het donker... Dat viel tegen, wordt wel snel donker hier, maar we zijn net voor de schemer van de af en toe drukke weg af en toen we thuis waren was het donker... Toch weer ongeveer 15 km gelopen 💪🏻 alleen jammer van de blaar op m'n hak... Maar vandaag weer autodag... Ongeveer 6 uur rijden richting Lublin, onze volgende bestemming. Een hotel dit keer dus zo maar eens even de spullen zodanig inpakken dat de helft van de tassen / kratjes in de auto kan blijven staan.

Tot in Lublin 😀