Bezoek aan de jungle

10 januari 2023 - Ao Nang, Thailand

Bij het boeken van onze reis in september hadden we bedacht dat meerdere plaatsen wel leuk zouden zijn, maar niet te veel, zodat het niet te intensief zou worden met veel reisdagen. De combinatie wereldstad, jungle en strand sprak ons wel aan. In het standaardprogramma werd een binnenlandse vlucht aangeboden, wij kozen voor de nachttrein. Kostentechnisch beter en 11,5 jaar geleden vanaf het noorden was het ook best ok. Of het hier veel duurzamer is dan een vliegrit vraag ik me af 🙈 treinen zijn hier nog niet echt elektrisch... Nadat we op het terras aan de overkant van het station hadden afgerekend, stond de trein een klein uur voor vertrek al klaar. Waar moeten we heen?? Oh wagon 11, ah 1e wagon 1, tuurlijk, wij zitten helemaal achteraan. Gelukkig niet teveel bagage bij ons 😏 stukje lopen langs de trein, wagon 2, volgende weer 2.... Huh.... En een klein bordje op de trein met wagon 8 en de eindbestemming..... Oh.... 1 was de klasse 🙈🙈 weer terug naar het begin.... Ah wagon 11. We stappen 1, zien 2 toiletten, en allemaal coupés van 2 met een wastafeltje en airco.... Who, das chique. Hadden we niet verwacht. Relaxed. Spelen spelletje Quixx, beetje naar buiten kijken, spelletje op de telefoon spelen en om 9 uur / half 10 komt de wagonchef de bank ombouwen naar stapelbed met de vraag wat we de volgende ochtend willen drinken. Gaan op tijd proberen te slapen, beetje hobbelig en vooral bovenste bed vrij hard maar het ligt best ok. Je mist wel een beetje de bedrijvigheid en de gezelligheid van vorige nachttreinen maar zo'n eigen plekje is toch ook wel prettig. Als het licht wordt, wassen we ons en wachten we op de koffie. Hebben ook nog wat te eten over, kunnen we er even tegen want bij aankomst op het station worden we opgehaald voor een 4,5 uur durende rit richting de jungle. Zullen tussendoor vast nog wel een keer stoppen, maar dan hebben we dit vast gehad. Bij aankomst op het station, ongeveer half uur later dan gepland (was al voorspeld door de reisorganisatie, vertrek altijd op tijd, aankomst niet maar ook niet te zeggen hoeveel later 😃) stond er al iemand met een bordje met Jurgens naam omhoog (man wordt hier altijd als hoofdboeker gezien haha (of mijn naam is te ingewikkeld....) Hij brengt ons naar een tourbureautje incl cafe/restaurantje en daar moeten we even wachten. Er komt iemand naar ons toe, duurt nog wel 40 minuten voor we worden opgehaald. Dan toch ook nog maar een wat steviger ontbijt en nog een koffie en een vers sapje. Het blijken ook nog weer Thaise minuten te zijn dus het werd iets meer dan 40 minuten. Af en toe leek het of men tegen elkaar zei klopt het dat die mensen hier nog steeds zitten 😃 zolang ze dat een beetje in de gaten houden, gaat het goed haha. Uiteindelijk kwam het busje aan. Hij zat al aardig gevuld met mensen, maar er was nog plek voor ons en de bagage. Gelukkig, want het regende ondertussen heel hard. En zo te zien aan de plassen langs en op de weg ook al wat langer. De chauffeur rijdt goed door en we zijn met een uurtje of 2 al op de plek van bestemming. En wat voor 1.... We slapen vannacht in een boomhut 😍 Bij het vakantieparkje zit een restaurant, lunch en avondeten is inbegrepen. Je hoort vooral een soort van krekel tijdens de lunch. Na de lunch worden we opgehaald voor een activiteit.... Tuben (in een bandje dobberen op de rivier) of een kajaktoer met gids (en tevens schipper 😃) die dieren probeert aan te wijzen onderweg. Wij kiezen voor het laatste, altijd leuk beetje rondkijken. We worden samen met 2 niet-typische Brazilianen (of in ieder geval zo niet-temperamentvol, excuses voor de stereotypering) opgehaald door een auto met laadbak met 2 bankjes erin. Daar moeten we in. Bijzonder, ook vooral winderig op de doorgaande weg met 60-70 km/uur haha. We gaan na een poosje de weg af en zien 2 mannen met 2 bootjes en we denken waar is het water hier dan.... Oh.... De bootjes en de 2 mannen moeten ook mee in de laadbak. Gezellig 😃 past precies. Klep kan niet meer dicht maar we hoeven niet ver meer blijkt en we gaan ook iets zachter. Aangekomen bij het water stappen we in onze boot met zn tweetjes, gids achterop en de gidsen praten of ze al wat zien en wij kijken ook (maar zien niks ) Af en toe liggen we stil en wijst de gids de beestjes aan die we moeten zien. Soms zien we ze, bv aapjes en een kikker, maar soms zien we het, tot schik van de gids, ook gewoon niet, hoe goed hij ook wijst. Het beperkte engels van de gids en onze beperkte dierenkennis helpt niet mee, we weten soms ook niet wat we moeten zien hihi. Halverwege stoppen we en moeten we uitstappen. Coffee, tea, chocolate zegt de gids... Huh, boscafe?? Ja soort van, super leuk! Ze maken een vuurtje en koken water in een bamboestengel. In een bamboebeker met vers gemaakt bamboelepeltje krijgen we uiteindelijk het hete water om te mengen met de oploskoffie. Beker en lepeltje mogen we houden als souvenir. Vervolgens varen we verder. Terug kan niet vanwege de stroming. Tegen de stroom in lukt niet. Zelfs een hele rij bamboevlotten met motor op de eerste heeft er moeite mee, wel leuk om even naar te kijken 😏 We weten dus ook niet waar we precies eindigen maar de bekende auto staat klaar. Daar dus. Dit keer zitten we in de auto zelf zodat er meer ruimte is voor de gidsen en de boten. Nadat 1 gids en 1 boot ergens was afgezet zaagt de andere gids onder het rijden in de laadbak nog alvast wat bamboeattributen. Gelukkig gebeurt er niks. Terug bij de boomhut besluiten we gebruik te maken van het laatste uur happy hour en bestellen een cocktail, spelen wat spelletjes die er liggen en spelen een potje tafelvoetbal samen. Dat is lang geleden, maar wel leuk. Gelukkig zonder publiek. Zijn de enigen die wat drinken daar. Maar drankje smaakte er niet minder om. Aansluitend kiezen we een diner uit en komen er iets meer mensen. Eten was erg lekker, drinken in ons hutje nog een koffie en op tijd naar bed. Morgenochtend rond 8 uur ontbijt en dan om 9 uur richting een andere locatie in de jungle met drijvende huisjes. Grote bagage blijft hier achter dus we kiezen ervoor 1 boodschappentas te laten staan (meisje achter de receptie vroeg al of we in Thailand woonden omdat we maar zo weinig spullen hadden hihi) 'S Nachts was het op een paar kleine voetstapjes op het dak na redelijk rustig buiten. Stiekem ook wel een beetje jammer 😊

Na het ontbijt worden we opgehaald door een busje dat al redelijk gevuld was. Het lijkt wel een beetje of het verboden is om te praten in busjes.... Er was 1 iemand alleen en de rest was met 2 of meer maar er werd weinig gepraat met elkaar. Het bleken bijna allemaal Nederlanders te zijn, een Duits stel met super lieve 7 maanden oude baby en een Duits meisje alleen. Samen met een Australisch stel was dat onze groep voor vandaag en morgen. Onze gids (Poo) voor de tochtjes werd gelijk al voor het blok gezet... Hij had teveel mensen in de groep gekregen waardoor we niet op een standaardboot pasten en we moesten wachten op een grote boot... Vond hij heel vervelend, want hij had het niet zelf geboekt. Dat doet iemand anders en de grote boot kon nog wel even duren voordat deze er was. Kon 10 minuten zijn maar misschien ook wel een uur.... Wij dachten ok wachten we toch even, we hebben een dag gewacht op het vliegtuig, een week op de bagage, dan kan dat uurtje wachten ook wel, maar daar dacht iemand in onze groep anders over. Er moest een oplossing komen, de gids moest haar maar de baas aanwijzen en dan ging ze het wel even regelen....een beetje overdonderd nam de gids haar mee en er kwam direct een grote boot (later op de dag toen zij niet mee waren met de excursie deed de gids nog een imitatie van haar 🤭🤭🤣, daar houden ze hier niet van, gewoon rustig alles laten gebeuren vinden ze het prettigst 😃, misschien is dat wel waarom we hier ons zo thuisvoelen haha)

We varen een stuk langs hele mooie karstgebergten met daartussen in jungle. Iedereen kijkt zijn/haar ogen uit en de baby zit rustig bij papa of mama en maakt af en toe lief lachend oogcontact met de rest van de groep. Bij een mooi punt met 3 rotsen uit zee maken we een fotostop, er mag geposeerd worden. Doen opvallend genoeg alleen de niet-Nederlanders 😃 Dan komen we aan bij onze overnachtingsplek. Huisjes en een restaurant op het water. Eerst krijgen we lunch geserveerd met diverse warme Thaise gerechten en watermeloen als dessert en dan krijgen we ieder een hutje toegewezen. Wij hadden standaard met eigen toilet en douche. De rest had geluk, die zonder toilet en douche waren vol. Dus allemaal eigen mini-badkamertje. Op de veranda voor je huisje kon je buiten zitten. En er was even tijd om te zwemmen of te kanoën. We doen even niks, hadden maar klein uurtje en dan de volgende activiteit. Het was vooral even heel erg wennen aan het schommelen van eigenlijk alles.... Na een uurtje gaan we met bijna iedereen uit de groep met de boot weg. Kwartiertje varen (dan hoeft life-jacket niet aan 😃😃) en dan trekking(kje) door de jungle. Poo laat ons van alles zien, nestje van tarantula, geeft uitleg over het maken ervan en schijnt met een lamp in een van de nesten, zien een zwarte dikke poot, AARGH, gauw deurtje maar weer dicht. Poo ziet en hoort van alles. Erg leuk. Krijgen ook nog een demonstratie van een vliegende hagedis 😊 Na de wandeling varen we door een lagune naar een grot, koraalgrot. En inderdaad, het lijkt op koraal. Poo ziet van allerlei figuren en voert nog schimmenspel op. Ondertussen zit onze groepsbaby rustig bij mama op de rug in de draagzak. Op de terugweg kopen we een biertje bij een vriendelijke verkoopster. Aansluitend hebben we nog een bootsafari met hopelijk aapjes en wilde olifanten en ja hoor.... We zien ze, een paar olifanten. Beetje ver weg, deels in de struik maar we zien ze. Missie geslaagd. Na terugkomst hebben we wat tijd over. We kopen een paar biertjes, schenken ze in in onze bamboebekers en zitten rustig op de veranda en genieten van het uitzicht. Het schommelen is ondertussen redelijk gewend. Na het gezamenlijke diner spelen we met een deel van de groep wat kaartspellen. Internationaal verschillen de regels enigszins maar we komen er uit en vermaken ons prima. Om half 10 gaat het licht uit dus als we het drankje op hebben, gaan we naar bed. Morgenochtend om half 7 weer met de boot mee op zoek naar beestjes. Na een beetje lastig nachtje op een hard bed en een constant gezoem van een aggregaat en een (veel) te kort dekentje staan we half 6 op en nemen een redelijk koude maar verfrissende douche, kopje koffie in het restaurant, voorverpakt pandan-kokosbroodje erbij (nog over van de treinreis 😃) en dan weer varen, deze keer met de hele groep. Helaas, weinig beestjes gezien, maar wel weer genoten van het uitzicht en de geluiden van de dieren. Bij terugkomst kunnen we ontbijten en dan nog tijd over om iets te doen. Wij gaan ook maar even kanoën, schijnt leuk te zijn.... Bij het instappen gaat het al mis oeps. Half in het water. De grote oversteek in water van 25 meter diep is ook niet helemaal mijn favoriet maar we zijn even lekker bezig. Maar wel snel weer terug naar ons huisje 😃 Een aantal anderen van de groep komen 5 minuten voor vertrek weer terugvaren. Zij hadden aapjes gezien en een soort van hert, was heel leuk zeiden ze.... Toch andere ervaring haha. Om kwart voor 10 varen we terug naar het vasteland om daar met 1 busje naar een restaurant te gaan voor een vroege lunch en vanaf daar gaat iedereen weer zijn eigen weg. Ook wel weer lekker, gewoon met zn tweetjes en weer wat meer ruimte om je eigen ding te doen 😊 Maar al met al echt een mooi stukje Thailand gezien en wel even gezellig gehad.

1. Judith:
    🤩🤩
  2. Pascal:
    10 januari 2023
    Die drijvende huisjes zijn zo leuk hè 😁
  3. Jurgen en Renate Baars:
    10 januari 2023
    Vooral als je anti-zeebenen hebt 🙈😃
  4. Gerrie:
    Wat een mooi verhaal
  5. Jurgen en Renate Baars:
    Dank je! 😊 Omgeving helpt heel veel mee 😃
  6. Maria:
    10 januari 2023
    Weer een prachtig samengevat verhaal en sommige dingen herkenbaar.
    Geniet ze van de volgende mooie dingen die Thailand te bieden heeft😘
  7. Jurgen en Renate Baars:
    10 januari 2023
    Dank je 😊 nu weekje strand met uitstapjes, komen vast nog wel iets moois tegen 😃 wordt vervolgd!
  8. Willy h wassenaar:
    11 januari 2023
    mooi verhaal geniet van de komende dingen 😍