Afscheid van de bergen en kennismaking met een erg leuke stad

23 augustus 2023 - Kosice, Slowakije

De laatste volle dag in de bergen besluiten we toch maar weer te gaan wandelen, nu we er toch zijn....We kunnen wel voelen dat we afgelopen dagen wat gedaan hebben maar geen spierpijn (meer). Dus na het ontbijt pakken we de spullen in. Het overgebleven brood van gisteren nemen we ook maar mee, want op zondag is de kleine supermarkt in ons dorpje dicht en we hebben geen idee of we onderweg iets tegenkomen waar we wat kunnen eten. Op de wandelkaart bepalen we een route en we lopen naar het begin, een landweg. Er zit een touw voor.... Oh... Voor de paarden die oversteken vanaf een soort van ranch waarschijnlijk. Daar kunnen we wel onder door. Er is wel duidelijk een pad te zien en er staat nergens dat het niet mag. Dus we gaan onder het touw door. Even verderop grote kudde koeien. Gelukkig op afstand, maar we houden het wandeltempo er maar even in. Een paar hebben ons namelijk wel gezien tussen het grazen door. Je weet nooit wat ze gaan doen. We houden ze met een schuin oog in de gaten en zij ons ook. Wij lopen verder en zij blijven staan. Gelukkig 😃 Het blijkt een heel groot stuk land te zijn met aan de andere kant ook geen afzetting. Deze koeien zijn blijkbaar niet zo avontuurlijk dat ze op verder onderzoek uit gaan. Wij zien uiteindelijk weer een paar richtingen waar we naar toe kunnen. Niet helemaal de plaats die we in gedachten hadden. De landweg is blijkbaar toch een andere dan die op de kaart stond. Maar goed, geen probleem. Gaan we naar een andere plaats, kunnen we gelijk even kijken bij een zwemmeertje. Wie weet, even met de voeten erin. We hebben deze keer namelijk ook een keer een handdoek meegenomen. Bij meer 1 konden we geen ingang vinden....blijkbaar geen zwemmeer. Meertje verder zwommen wel een paar mensen en er waren wat inhammen waar mensen gingen liggen. Laat maar. We lopen verder. Op een gegeven moment komen we langs een plek waarvan we van de week nog tegen elkaar hadden gezegd dat dat hier niet was, soort van krottenwijk/tentenkamp. Dat hadden we niet verwacht en zeker niet hier in dit gebied. We lopen verder. Kiezen voor een afslag... Verkeerd... We slingeren door een bos, zien overal kleding liggen, zien niemand / horen niemand en dan komen we uit bij een riviertje...zonder brug met aan de andere kant de grote weg, helaas. Weer terug. Weer niemand gezien, misschien ligt het er ook al heel lang... Maar dit was dus niet de goede route. Dan maar de andere kant op, langs een meertje met een soort van strand. Helaas wel zonder strandtentje. Wel mooi meertje. We twijfelen nog even of we een deel van een grotere stad meepakken om daar bij de supermarkt nog wat te halen maar we hebben nog genoeg drinken en eten en het is best een stukje om.... Toch maar niet. We gaan naar het plaatsje waar we sowieso door heen wilden lopen omdat we vanaf daar de weg terug wilden nemen. Het eerste stuk hadden we nog niet gezien, wow, wat een mooie nieuwbouwhuizen. Heel groot en modern, zouden bij ons niet misstaan. Waarschijnlijk w wat goedkoper hier. Zien ook een bordje van een restaurantje. Even op internet gezocht of het open zou zijn, lijkt er wel op. Blijkt leuk tentje te zijn met groot terras met een overdekte keuken buiten en daarnaast een vuurtje met daarop een pan soep. Daar drinken we wat en bestellen een vegetarische pizza om te delen, erg lekker. Daarna nog wat drinken en een appeltaartje met ijs om te delen. We herkennen ondertussen woorden op de menukaart dus we hebben de vertaalapp niet meer altijd nodig om een beetje een idee te hebben wat we krijgen. Soms is de menukaart overigens ook vertaald in het Engels maar waarschijnlijk soms ook met Google Translate of een andere niet altijd even accurate vertaal-app. Laatst konden we bijvoorbeeld Kerstmis-dumplings bestellen....dat was iets met kersen.... (Bleek bij de Duitse vertaling, dat komt overeen met een traditioneel slowaaks gerecht) Na deze goede pauze lopen we verder. In 1 keer de goede kant op naar ons dorpje. We drinken nog wat bij de pizzeria-pub, support your local...deze hadden we nog niet bezocht. Kunnen we gelijk even schuilen voor de dagelijkse middagregen. We zijn ruim op tijd terug voor het laatste avondmaal. Een speciale blijkt, met welkomstdrankje. Poolse mensen aan een andere tafel grijpen net op tijd in als wij met onze Duitse tafelgenoten (deze keer hadden ze "onze" tweepersoonstafel voor 4 gedekt en waren wij toegewezen aan een andere tafel, geen probleem, helemaal niet met deze mensen) al willen proosten en drinken....De eigenaar gaat eerst nog wat zeggen, tegen ons in het Duits en de rest van het restaurant spreekt hij ook persoonlijk aan en dan Na Zdravie. Het eten was zoals eigenlijk elke avond weer erg lekker. We wilden na afloop al betalen, maar de rekening was nog niet klaar. Liever morgen. Ok, ook goed. Op de wandeling terug zagen we Jaroslav nog. Laten jullie mij echt alleen morgen?? Sip kijkend. Haha, wij gaan het hier ook missen maar tijd voor iets nieuws, ook weer leuk. 1 week op 1 plaats is voor ons al best lang (zonder tent).

De volgende ochtend blijkt dat we het eerste bij het ontbijt zijn, lekker rustig. Na afloop betalen we de rekening, mooi met pen uitgeschreven wat we per dag hebben gegeten en gedronken 😃 We pakken de spullen in, knuffelen Jaroslav en dan, dag bergen. Jaroslav hoopt dat we nieuwe mensen zijn kant op willen sturen, dus bij deze....erg fijn plekje, Villa Tatry Stôla (met een omgekeerd dakje op de s) met het eten bij Pension Horal.

We hoeven vandaag maar 120 km te rijden en we kunnen niet voor half 3 inchecken bij onze volgende accommodatie. Dus we bouwen een stop in in Levoca om te kijken hoe het is met mooi weer. Stuk leuker 😃👍🏻 We beklimmen ook nog "even" de kerktoren. Mooi uitzicht. Na een droog terrasje terug naar de auto en door naar de volgende stop. Een bezoek aan een hele grote kasteelruïne, Spissky Hrad. Hoewel ze een deel aan het renoveren zeer de moeite waard om te bezoeken. Daar lopen we/klimmen we wat rond. Drinken nog wat en gaan dan weer terug naar de auto. Waar we bij aankomst nog dachten, moeten we de parkeerwachter nog betalen, bleek hij bij terugkomst (tijdelijk?) uit functie. Zat op de stoel een biertje te drinken. Waarschijnlijk toch gratis parkeren 😃

Onderweg hebben we contact met de nieuwe locatie over de aankomsttijd. Of we eventueel ook iets eerder dan half 3 zouden kunnen aankomen. Lagen op schema van 2 uur. Kwart over 2 was goed.....hmmmm. Misschien eerst maar even boodschappen doen ofzo. Maar door alle wegwerkzaamheden onderweg werd het tien over 2. Doorgegeven. Man zou naast de deur op ons wachten. Hij stond er toen we aankwamen. Geparkeerd langs de weg en we krijgen een korte rondleiding door het appartement en instructie over openmaken van de deur. Terug naar buiten waar hij voor ons uit naar de parkeerplaats rijdt in een garage. Hij wijst ons nog even hoe we weer bij ons appartement komen en dan is ons volgende verblijf begonnen. Brengen de spullen naar boven, pakken alles uit, doen wat boodschappen, zetten de wasmachine aan en relaxen en lunchen op het balkon met uitzicht op een drukke straat. Hebben eigenlijk allebei geen zin om met de auto erop uit te gaan de komende dagen 😃 We gaan douchen, wel weer in een bad maar deze keer blijft de douchekop hangen, wat een luxe 😉 en dan lekker opgefrist op pad. Dat frisse is er overigens snel af. 30 graden hebben we nog niet gehad deze vakantie. Even wennen 😃 Na een stukje lopen komen we aan in het centrum, wow, mooi!! En overal terrassen. Hier kunnen we ons wel even vermaken. We gaan wat drinken bij een klein brouwerijtje en besluiten om daar ook wat te eten. Lekker simpel. Kipnuggets, schnitzel, gebakken aardappels en een salade. Nog 1 terrasje en dan naar ons nieuwe tijdelijke huis met weer Wifi dus we sluiten de dag rustig af met een filmpje, vakantie 😍 De komende dagen zijn we van plan geen wekker te zetten, rustig op te starten, stukjes stad te gaan bekijken en s middags weer even terug naar huis te gaan om op te frissen en dan s avonds weer de stad in. Zitten nu echt dichtbij het centrum, nog geen 10 minuutjes lopen en..... Op dag 1 al in 1 keer goed teruggelopen naar huis, in het donker....dat is bijzonder 😃 Tot de volgende keer 😘