Vakantie in de stad en op naar een nieuw plekje

25 augustus 2023 - Rzeszów, Polen

Omdat we dus niet zo veel van plan waren, valt er ook niet heel veel te vertellen maar helemaal niks is niet aan ons besteed 😃 De eerste ochtend doen we zoals bedacht rustig aan, lopen naar de supermarkt voor verse broodjes, lopen terug naar huis, rustig ontbijten en dan op naar rondje sightseeing. Eigenlijk zo'n beetje langs alle highlights van de stad, inclusief een mooi koepeldak wat van dichtbij eigenlijk helemaal geen mooi gebouw is 😃🙈 We lunchen bij een foodtruckje en als het wat begint te regenen gaan we iets dichter bij de parasol zitten.... Niet helemaal droog gehouden maar schade valt mee. In de loop van de middag zijn we weer terug bij het appartement, kijken de film van gisteren af, douchen en begin van de avond weer op stap. Aan het begin van de hoofdstraat vinden we een typisch slowaaks restaurant waar we lekker eten. Na het eten nog even bij een grotere brouwerij langs. Zag er mooi uit maar de pils was lang niet zo lekker als die bij de microbrouwerij, Golem, van gisteren. Terug naar huis. Morgen weer een dag.

Weer rustig opgestart, nog maar een keer wat gewassen, en op naar de "streetart-speurtocht" We hadden artikel gevonden op internet met 10 streetart-adressen. Die wilden we gaan zoeken, maar eerst op zoek naar plakband om een briefje van 20 te repareren. Het losse stukje hadden we nog wel weer gevonden 😃 of eigenlijk, dat stukje vonden we voordat we het briefje met hoekje eraf vonden 🙈 gelukt, netjes geplakt. En weer uit te geven 👊🏻 We beginnen met de kunstroute, waarbij de temperatuur 26 graden was, maar real-feel 32.... Lekker klam dus. De eerste vinden we, dan eentje niet, zien wel een fris geschilderde zijkant van een flat.... Helaas te laat. We slingeren verder door niet de mooiste buurten maar de schilderingen waren mooi. In het park zijn natuurlijk vrij weinig huisnummers maar daar komen we toevallig net van de goede kant aanlopen 😃 In hetzelfde park vinden we ook nog een leuke plek om te lunchen, het wordt bier met diverse kiphapjes met ook nog friet erbij. Toplunch 😋 We lopen verder en zien de lucht wat betrekken, kijken op buienradar en besluiten toch maar even bij het winkelcentrum naar binnen te gaan.... Geen slechte keus....onweer zonder regen, behoorlijk hard en daarna..... Heel veel regen.....dus we drinken maar even bakje koffie, met moeite kiezen we een bonensoort van de kaart, als de serveerster bestelling komt opnemen blijkt er maar 1 soort te zijn.... Tuurlijk. Doe dan die maar 😃 Na de koffie is het weer droog en kunnen we de laatste kunst zoeken. Ook gelijk een stuk minder klam weer. Terug in het oude centrum drinken we een lekker biertje bij Golem en gaan weer eten bij zelfde restaurant als gisteren. Wel andere gerechten, wel weer echt Slowaaks. Goede keuken.

De laatste volle dag in Kosice doen we nog minder, 3 kilometer lopen naar de botanische tuin, wel heel mooi. Op de terugweg even wat drinken bij een heel oude buitenbar waar je vooral niet de reviews van moet lezen (bier bijgevuld met toiletwater, samenscholing van fascisten, neonazis en moeders met huilende kinderen....  🙈🙈 (en ook positieve: "ik kon hier gewoon lekker bier drinken in mijn joggingbroek" 😃). Bier smaakte prima, niks aan de hand. Even kijkje genomen bij de oude tabaksfabriek, omgebouwd naar lunchroom, restaurant, bar, zalencentrum, enz. Daarna lunch bij het foodtruckje, maar deze keer zonder regen. Vervolgens lekkere koffie met een taartje op een terras, op ander terras goede rum met een sigaar en later bij Golem bier, spelletjes Quikx en kipkluifjes, deze keer waren ze er wel. Dat was het eigenlijk wel voor vandaag. Topdag met mooi zonnig weer.

De volgende dag pakken we de spullen in, wachten op de verhuurder van het appartement. Alles netjes, dus we krijgen de borg terug en dan op naar Polen. Maar eerst nog even stop in Bardejov. Niet al te grote plaats maar wel op UNESCO - lijst. Mooi plein en op de route. Daar aangekomen blijkt het lastig parkeren. Oh... Kermis.... Zal toch niet ook op het plein zijn, nee, dan trillen de gebouwen kapot. Dat was inderdaad niet zo, maar hele plein was wel vol met marktkramen 🙈🙈 weg mooi plein. Ze hadden wel koffiekraampje en heel veel kraampjes met eten dus daar maken we dan maar even gebruik van, nu we er toch zijn 😃 Wel lastig kiezen 😋😜 Nadat we hele markt rond zijn en we wat hebben gegeten gaan we verder richting Polen. Geen snelweg, heel heuvelig, mooie route. Vanaf 3 uur kunnen we inchecken en liggen op schema van 15.15. Niemand staat op ons te wachten, toegangscodes hebben we, ideaal. We komen goed aan op de bestemming. Mooi appartement, zoeken nog even naar de slaapkamer maar het blijkt een slaapbank. Stond ook in de omschrijving 🤣 koffie-apparaat stond ook in de omschrijving. Die is er niet..... Foto gemaakt als bewijs om beschuldiging van diefstal te voorkomen. Buiten op terras, mooi balkon, met uitzicht (op een steiger🤣🤣, dus dat wordt gordijnen strak dicht vannacht) blijken de stoelen ook niet meer heel. Appje naar verhuurder, stoelen wist ze niet. Koffie-apparaat klopt, was kapot. Dan kan die foto weg 😃 dan maar weer een zakje oploskoffie. Geen probleem. We gaan de stad in voor een eerste indruk en wat eten. De eerste indruk is goed, er blijkt zelfs een bierfestival te zijn. Dat wisten we niet. Gezellig/lekker. We kiezen voor een typisch Pools diner, pierogi. Ook lekker. Geld is even wennen maar dat gaat goed komen. Morgen verder op onderzoek uit. Zo eerst eens kijken hoe de bank bed kan worden. Slaap lekker 😘

1. Maria:
    25 augustus 2023
    Weer een mooie verslag lieve luitjes.
    En lag de bedbank lekker?
    Juliie vallen wel telkens met jullie neus in het bier hé 😉.
    Maar wat zien jullie zo een hoop van Europa met zijn mooie plekken.
    Geniet van Polen💋
  2. Jurgen en Renate Baars:
    26 augustus 2023
    Dank je! Haha ja, wat een toeval he. Soms zoeken we het bier zelf op, maar het festival was een verrassing. Bedbank lag best lekker 😃