Toch niet zo’n gek idee, een wandelvakantie 😃

14 januari 2024 - Calheta de São Miguel, Kaapverdië

De rustdag na de 1e wandeling nemen we vrij letterlijk. Klein stukje wandelen in de buurt, bij de buurtwinkel boodschapje doen (2 zakjes chips 😃) en verder spelletje spelen en boekjes lezen. Veel verder leek ons vanwege de spierpijn niet zo handig…. Na het wederom erg lekkere 3 gangen diner incl snickerijs 😋😋 werden we “geacht” naar het dakterras te gaan voor een beetje livemuziek. De bar was ook daarheen verplaatst, dus we hoefden niet zelf het drinken mee te nemen 😀 lekker muziekje, en ons eigen grogue-proeverijtje voortgezet. Toen we naar bed wilden gaan, werden we er nog even van verdacht dat we zouden gaan dansen maar nadat we hadden uitgelegd dat we de volgende dag weer op pad moesten en nu nog zoveel spierpijn hadden, snapte de man dat we naar bed gingen. Na een lange nachtrust en goed ontbijt en gekozen picknick, broodjes tonijnsalade, gaan we vol goede moed op pad. Op de GPX-Viewer zien we welke kant we op moeten en dat lijkt er toch op dat we de blauw-witte route volgen. We zijn verbaasd over de mooie landschappen en uitzichten onderweg. Gezien onze ervaring van wandeldag 1 besluiten we nu ieder uur even te stoppen. Eerst op een muurtje, want tja, mooi een wandeling door de natuur maar terrasjes vind je natuurlijk niet…. Totdat we bij een poort bij een huis een bordje zien hangen met plaatjes van koude en warme dranken…. Who, koffie in de tuin. Lekker!! Broodje erbij 😊 prima stop. Ondertussen komen er nog een paar bekenden van de vorige wandeling langs, oh, koffie, goed idee! Wij gaan als eerste verder nadat we voor nog geen 2 euro thermoskannetje koffie hebben gedronken, ongeveer 4 kopjes totaal. We vervolgen de blauwwitte route en checken af en toe de GPX-Viewer. Op een gegeven moment moeten we een bult op met voor ons een Kaapverdiaanse met een volle Action-tas op haar hoofd, bellend met een afwasteiltje onder de arm…. Ze was sneller dan wij met wandelstokken…. Na het bellen vertelde ze dat het best zwaar was en wat haar route van de dag was, maar dat ze thuis wel drinken verkocht. De boodschap was duidelijk, we moesten even bij haar huis stoppen voor een drankje 😃 Nou vooruit 😉 ze had een lekker koel biertje met een mooi terrasje. Gehydrateerd vervolgen we de route na nog een kort praatje met 2 vd medewandelaars die door een ander vrouwtje waren aangesproken en dus bij een volgend huisje zaten. We lopen dwars door akkers, komen langs huisjes waar je met geen mogelijkheid met de auto kunt komen maar waar toch echt mensen wonen…. Ongelooflijk….we zien ook beestjes los, aan een touw, maar ook varkens in een stenen hokje inclusief bij mama drinkende baby’s 😍😍 zo leuk. Wel blijkt op een gegeven moment dat we niet meer op de route lopen…. Wel op de blauw-witte maar niet op onze gps-route…. Ai, stukje terug. Maar verder gaat het best goed. De op tijd stoppen en genoeg eten en drinken strategie helpt 😀 voldaan komen we aan bij de volgende slaaplocatie. De spullen staan er al. Etappe 2 ook geslaagd, 450 meter stijgen en 450 meter dalen in ongeveer 7 km, incl stops 6 uur onderweg  👊🏻👊🏻 We gaan lekker even douchen, hier was wel gelijk warm water, dus geen grote emmer waarin eerst het koude water moest worden opgevangen voor de planten. Wel stond erbij dat je niet teveel sop mocht gebruiken omdat het douchewater de tuin in gaat 😃 Lekker opgefrist gaan we wat drinken en een spelletje doen om daarna gebruik te maken van het dinerbuffet. Op zich lekker eten, maar wel een beetje koud als het zo buiten staat. En we misten de vriendelijke bediening van ons vorige verblijf…. Na de koffie en het bakje fruit gaan we terug naar ons huisje. Nog even een Netflix-aflevering kijken en op tijd slapen. We moesten wel de wekker zetten voor de rustdag, want 8 uur was het ontbijt…. Kon ook wel wat later, maar…. We gokken het er maar niet op 😊 Na het ontbijt gaan we in ons eigen tuintje boekje lezen om na de lunch, een mega-wrap met kip waarin we ook de overgebleven rauwkost van gisteren tegenkomen, toch duurzamer hier dan we dachten 😉, een wandeling in de buurt te maken. Er is maar 1 weg, dus verdwalen lukt niet en we blijken toch best dicht bij de zee te zijn.  Gaan we daar even kijken, misschien is er wel een strandtentje ofzo voor een drankje. Beneden aangekomen na 3,5 kilometer is er geen strand, wel zee en wat horeca. We sluiten aan bij 2 stellen die we al eerder hebben gezien. Praten beetje bij, erg gezellig. En dan blijkt ons onderkomen lang zo slecht nog niet, hun eigenaresse had namelijk een slechte dag bij aankomst 😃. Wij hebben dan een verblijf met alleen maar locals, met 2 personen die Engels spreken, een schoonmaakster met baby op de rug en verder een niet al te snel tempo overal (hoort bij de cultuur natuurlijk), maar ze zijn wel vriendelijk 😃 Met zijn zessen lopen we weer terug, waarbij wij nog klein stukje verder moeten. Al met al erg leuke middag, kleine 8 kilometer gelopen en 350 meter geklommen (en gedaald, anders waren we niet op dezelfde plek uitgekomen 😉) Diner was lekker, wederom niet warm, maar smaak was goed met als dessert een soort oliebolletjes…. Weer op tijd naar bed (om 9 uur gaat alles ook dicht hier), want we moeten weer aan de bak de volgende dag…. 14 km, 50 m omhoog, 900-1100 m naar beneden…. Tot op het volgende plekje! 😃

1. Maria:
    14 januari 2024
    Tjonge wat een mooi verslag zo zie je maar wat het uit maakt wat je boekt al weet je het nooit hoe het verloopt.
    Op naar het volgende verslag😁.
    Een mooie wandeling gewenst met heel veel moois onderweg ❤️
  2. ALFRED:
    14 januari 2024
    Leuk om zo mee te genieten
    Op naar het volgende verslag