De weg er naar toe en stadsfeest

6 augustus 2023 - Pirna, Duitsland

Het plan was om vrijdagmiddag alle spullen ingepakt te hebben om dan vervolgens bij Paddy's te gaan eten. Dat eerste is niet helemaal gelukt, dus na een erg gezellig avondje eten en drinken in de stad moest de koffer nog verder worden ingepakt, althans 1 helft.... De andere helft was netjes op tijd klaar... Kleding was zo bij elkaar gezocht. Toch maar een mix van kort en lang. Je weet maar nooit. De wekker zetten we op 6 uur. Iets voor 6 wakker, in mijn hoofd alles even langslopen (heb ik nu echt vakantie??...) en vervolgens alles netjes in de koffer, paar handigheidjes inpakken nog (vuilniszak voor de was, hersluitbare diepvrieszakjes, schrijfblokje voor in de auto, enzo), laatste schoonmaakdingen, ontbijten en dan is het zover... 7.48 stappen we in.... Broem.... Dag huis. Mooi weer om auto te rijden. Bij Hünxe begint de cafeïneverslaving al te werken. Dubbele espresso to go en verder. Het Duitse praten heeft ook nog wat bijgedragen aan het vakantiebesef 😃 We merken weinig van de drukte die was voorspeld. Blijkbaar gaan er niet veel mensen naar Oost-Duitsland. We stoppen 2 keer om wat typisch Duits te eten, nu we er toch zijn. Tot aan de laatste snelweg kunnen we op een kleine vertraging bij Hannover na aardig doorrijden. 50 kilometer voor de eindbestemming zijn ze met de weg bezig en dat leidt tot vertraging. Dat er op de 4e baan van rechts, waarbij de 1e 2 rechterbanen moeten invoegen een auto de motorkap open heeft en er een paar mensen in de berm staan helpt waarschijnlijk ook niet mee 🙈  Het rijdt wel een klein beetje door, maar toch half uurtje vertraging maar dan zijn we er ook bijna. Google Maps geeft het huis goed weer maar we zien niks. Huis staat boven aan een trap.... We rijden iets door en dan zien we een parkeerplaats bestemd voor gasten van ons vakantiehuis en een meneer boven bij een soort van lift. Blijkt voor de bagage te zijn, super handig. Wij lopen om en krijgen een korte rondleiding door ons plekje voor de komende 3 nachten. Compleet huisje met tuin en nog een gezamenlijke keuken met oven om broodjes te kunnen afbakken. Ook krijgen we in ruil voor het betalen van de toeristenbelasting een kaartje waarmee je gratis gebruik kunt maken van openbaar vervoer inclusief veerboot. Even wat boodschappen doen en dan de boel hier in de stad maar eens gaan verkennen. Het blijkt namelijk Hofnacht te zijn. Overal in de stad live muziek. We lopen 1,5 kilometer, nog steeds in korte broek en t-shirt met vest/jas mee voor later, begint wel beetje te miezeren... en dan zijn we bij de veerboot. Extra lange service vandaag vanwege het stadsfeest, handig. Wanneer je de boot afstapt ben je ook al ongeveer gelijk in het oude centrum. Erg mooi. We zoeken een terras onder een parasol zodat we droog zitten. Uiteindelijk vinden we iets maar daar kun je alleen wat drinken, eten moet vanwege de regen binnen. Geen probleem, alleen wat drinken en wat chips erbij.... Blijkt ook in de categorie eten te vallen.... Dus alleen wat drinken en ondertussen wordt het terras al beetje opgeruimd. Daarna lopen we verder richting een slot met daarbij een vd oudste biergartens van Duitsland. Topuitzicht en lekker eten. En live muziek, beetje zacht maar wel leuk achtergrondmuziekje. Alleen...  Regen... Hele avond... Gelukkig geen wind dus onder de parasol bleef je wel aardig droog, alleen de bui werd ook niet weggeblazen. Wel jammer voor de mensen, valt zo'n jaarlijks feest toch een beetje in het water. In de stad zijn er nog wel mensen en is er muziek, maar het is toch een stuk leuker als iedereen gewoon (zonder paraplu) op terras kan zitten. Maar wij hebben ons prima vermaakt hier in Pirna. Op verschillende plekken nog wat gedronken en wat kleins gegeten en daarna terug met de veerboot en een stukje lopen. Lekker slapen, geen wekker. Waarschijnlijk gaan we vandaag naar Dresden. In een stad is de hele dag regen minder erg dan bij een wandeling in een natuurgebied. Of heel misschien klopt de voorspelling niet 😉 we gaan er in ieder geval iets leuks van maken, niks moet, alles mag. VAKANTIE!!

1. ALFRED:
    Lekker vakantie jullie
    Dit keer wat dichter bij huis in de heimat
    Veel plezier en ik hou de reisverslagen weer in de gaten
  2. Maria:
    6 augustus 2023
    😃ja ze zijn er jullie verslagen echt jullie moeten verzamelen en als jullie oud zijn uit brengen.
    Maar het leest weer heerlijk weg.
    Kijk uit naar de rest alvast een mooie dag met beter weer dan want hier is het donker omdat voor de verandering weer eens regend.
  3. Yvonne Visser:
    6 augustus 2023
    Lekker .leuke 1ste dag. Alles mag.
  4. Ineke Oosterveen:
    6 augustus 2023
    Fijne vakantie! Dresden is een mooie stad😉
  5. A .v.d.B:
    6 augustus 2023
    Wij lezen / genieten weer mee
  6. Willy h wassenaar:
    6 augustus 2023
    Fijne vakantie leuk om weer mee te lezen genieten samen