Aantal dagen best aardige planning en timing 🌧️🌧️

8 augustus 2023 - Pirna, Duitsland

Na een lekker zelf gemaakt ontbijtje met een omelet, verse filterkoffie, fruitsap, vers afgebakken broodjes (handig, zo'n gezamenlijke oven 😃) en nog wat yoghurt besluiten we met de poncho in de rugtas en een niet al te grote paraplu naar het station te lopen. De paraplu konden we gelijk al goed gebruiken.... Ook maar een lange broek aan gedaan. 15 graden nodigt niet heel erg uit voor blote benen. Het voordeel van een korte broek is wel dat je broek minder nat wordt 🤣 maar goed, halverwege werd het al weer droog. We komen om 11.05 aan bij het station, 11.07 vertrekt de trein.... Gelukt, incl 2 dagkaarten. Fijn zo'n duidelijke automaat (en iets vertraging) We kijken wat naar buiten, drogen wat op en dan staan we met een minuut of 20 op het hauptbahnhof in Dresden. En.... Het was zo goed als droog. We besluiten eerst bij het stadion van Dynamo Dresden te gaan kijken....hadden natuurlijk weer eens niet rustig genoeg gekeken op Google Maps want ipv dichterbij te komen, blijken we er verder vanaf te zijn geraakt 🙈🙈 We hebben ondertussen wel een paar woonwijken gezien en een mooie kerk en we zijn in beweging en het regent niet, dus zo erg was het niet 😃 (vermoedelijk hadden we ook niet het bordje sportpark moeten volgen ....) Het stadion is erg groot voor een tweede divisieclub. We vangen een glimp van het veld op. Helaas, verder alles dicht. In de buurt van het stadion zien we een groot park. Kijken? Nee hoeft niet, oh wacht, wat is dat... Soort paleis..dan toch maar "even" kijken. Ruim 600 meter lange laan door en terug. Wel mooi. Terug richting de Altstadt. Daar lopen we wat rond, vinden een bierhaus (koffietijd is tijdens onze zoektocht naar het stadion verstreken 😉) voor een lunch, op zn Duits, warm eten. Daarna gaan we aan de overkant van de rivier even van het mooie uitzicht op de oever genieten. Ook zien we een soort podium. Er staan al paar mensen in een rij te wachten. Blijkt filmavond te zijn....willen blijkbaar goed plekje. Niks voor ons, wij zoeken een plekje in de biergarten in de buurt. Ontdekken net op tijd hoe de mensen bier in echte glazen krijgen en niet in plastic bekers en vinden een plekje. Eerst niet onder een parasol, maar toen er plekje vrij kwam maar even gewisseld voor het geval het zou gaan regenen, maar dat viel mee. We spelen een paar dobbelspelletjes en lopen weer verder. Kijken nog wat rond en vinden uiteindelijk een Irish pub met een stenen afdak... Dat was maar goed ook. Wat een regen.... Na het diner richting de trein, weer redelijk droog. Zullen we nog even ergens wat gaan drinken in Pirna? Ja, goed idee..... Ehm.... Nat en bijna uitgestorven en veel gesloten op de zondagavond. We vinden iets en zien het alleen maar harder regenen, terwijl we ons verbazen over een jong stelletje dat zit te eten zonder iets te zeggen of elkaar aan te kijken... Altijd leuk, mensen kijken. Ondertussen is het nog steeds niet droog.... Naast de paraplu dan toch ook maar de poncho aan... Helpt toch iets maar toch redelijk doorweekt. Maar ach, we zijn weer terug in ons huisje. De volgende dag, waarin we 's nachts weinig regen hadden gehoord zagen we tijdens het ontbijt zelfs even de zon. We vinden op internet een niet al te moeilijke lange wandeling.... Want windstoten verwacht en natuurlijk een natte ondergrond. Korte broek en wandelschoenen en een droge trui (niet die van gisteren want die is nog nat...) aan en op naar Rathewalde om via 300 traptreden naar de Basteibrug te lopen. Het was droog en de route was top. Met het klimmen werd het zelfs nog warm. Inderdaad, niet al te moeilijk. En wat een mooie omgeving. Na een koffiestop met DDR-reclames waarbij we koffie in een kopje kregen met een zelf meegenomen broodje pindakaas erbij, komen we aan bij het einddoel, de Basteibrücke. Wauw, super mooi. We doen nog een extra rondje langs wat bruggetjes, dat was tegen betaling, maar zeker de moeite waard. Nadat we het mooiste uitzicht van boven hebben gezien moet toch de poncho weer aan, maar wat een timing 😃 we lopen via een makkelijke rustige weg terug en 7 km en 286 hoogtemeters zijn we weer bij de auto. Rijden terug naar ons huisje, wisselen schoenen en gaan weer op pad. Moeten toch even de plaatselijke brouwerij bekijken. Het lukt om dit net voordat het regent te bereiken. Deze keer niet een klein beetje regen maar heel veel met wind erbij.... We zien ons al de rest van de dag bij de brouwerij zitten. Er zijn slechtere plekken om te stranden natuurlijk maar toch. We houden buienradar een beetje in de gaten en zien dat het circa 40 minuten droog is. Precies genoeg tijd om in de Altstadt te komen waarschijnlijk. We kiezen een restaurantje uit maar helaas.... Alleen een biergarten en heel gek...  Gesloten.... Het wordt pizza en na een droog rondje door de stad, komen we uit bij Billy's, een Engelse pub. Aan de bar kijken we wat onderdelen van het WK Baanwielrennen en nadat "onze Harry" heeft gewonnen lopen we terug naar ons huis. Weer droog... Hopelijk kunnen de poncho's de komende tijd in de hoesjes blijven en moeten we in plaats daarvan elke dag de zonnebrandcreme meenemen 😎😎 Op naar Slowakije vandaag!

1. Maria:
    8 augustus 2023
    Inderdaad wat een timing en wat een mooie foto's weer.
    Een veilige en rustige reisdag gewenst
  2. ALFRED:
    8 augustus 2023
    Mooi reisverslag van een mooie stad
    Goede reis naar Slowakije