Een weerzien met een mooie stad en een stukje voormalig Oost-Duitsland

19 september 2020 - Wolmirstedt, Duitsland

Vanuit Zakopane vertrekken we na een rustige bewolkte ochtend (goed moment om te vertrekken 😊) richting Krakow. Iets meer dan 100 kilometer. Ze zijn een nieuwe snelweg aan het aanleggen, maar goed ook, want het was nu op bepaalde plekken goed druk. Bij het binnenrijden van de stad merk je dat het een grote stad is, behoorlijk druk. Onze navigatie van de auto dacht de weg te kennen en volgens bericht van de huiseigenaar moesten we als we er waren eerst naar binnen de afstandsbediening van de parkeergarage ophalen en de auto even langs de straat parkeren... In de buurt van het opgegeven adres was er geen plek om te parkeren dus we rijden iets door en parkeren in een zijstraat. We gooien wat geld in de parkeermeter, toch maar voor 3 kwartier voor de zekerheid. Maar goed ook, want ons appartement lag niet op de plek wat de navigatie aangaf maar aan de overkant van een drukke straat 🤔🙄 We lopen dus een stukje verder en dan zien we het adres... Door welke deur moeten we... We hebben een aantal codes die we moeten invoeren, net een escape room 😀. We zien een deur met codes... Voeren de code in, er komt een melding maar op dat moment doet een man vanaf de andere kant de deur open. We denken dat de melding was deur open of iets in die trant... Mochten we boven op de 3e verdieping nou geen nummer 16 zien zijn we misschien toch verkeerd 🙈🙈 Maar nee, boven is appartement 16 met een sleutelkastje met een sleutel erin nadat we het cijferslot goed hadden gezet. Drong eerst nog even niet tot me door dat dit dan ook ons appartement was haha. Maar het is goedgekomen. Leuk compact kamertje met alle benodigdheden voor 1 nachtje. We halen de auto op en met behulp van Google Maps bereiken we de parkeergarage onder het complex. Alleen jammer dat er voor de deur auto's staan die wachten op het verkeerslicht. We worden netjes tussen gelaten en op het moment dat wij de garage in willen, wil er ook een auto uit.. In plaats van dat hij beneden wacht, rijdt hij door en moeten wij achteruit de drukke straat op.... Sorry mensen 🙈 maar ze wachten netjes en uiteindelijk kunnen we naar binnen... oei... Beetje krap. Lang leve de moderne techniek in auto's.... Camera's en parkeersensoren 👊🏻 Auto geparkeerd, spullen naar binnen en de stad in. We zijn er waarschijnlijk 9 jaar geleden dus al een keer geweest, maar het blijft een mooie leuke stad. We lopen wat rond, drinken wat op een terrasje en dan lopen we in de richting van een restaurant waar we met 2 oud-collega's van Jurgen hebben afgesproken. Helemaal aan de andere kant van de stad, ook een mooi stukje en leuk restaurant. Poolse keuken maar dan met een modern tintje. Het was erg gezellig, ze spreken wat Nederlands, maar een deel gaat ook in het Engels en daarnaast kunnen zij Pools, ook makkelijk om te communiceren met de ober. Die overigens ook wel Engels kon. Dat is natuurlijk het voordeel van een grote stad, wordt er net wat meer Engels gesproken dan in andere delen van het land, maar ook door hebben we ons prima gered. Na het eten lopen we terug naar ons appartement en gaan op tijd naar bed, zodat we de volgende dag rond 7 uur weg kunnen rijden.

Ook hier hadden we een ienieminie-dekbedje maar nu gelijk gedraaid en over het voeteneind een extra deken. Slaapt toch nog wat lekkerder. We hebben Jurgens collega's nog gevraagd of dat normaal was in Polen, dekbed kleiner dan het bed, maar dat was niet het geval 😀 hebben wij 2 keer pech gehad waarschijnlijk 😉

Na een ontbijtje zonder koffie (apparaat kregen we niet aan de praat) rijden we zoals gepland rond 7 uur weg. Sleutel weer in het kastje, code gedraaid en de garage konden we van binnen uit open krijgen zonder afstandsbediening. Goed geregeld!! We rijden zonder problemen de stad uit, zo 's ochtends vroeg is het toch net wat rustiger dan 's middags. We besluiten over de tolweg te gaan. Iets korter dan zonder tol en dan hebben we snelweg. Dit reed lekker. Niet al te druk en maximum van 140. Na de tolwegen hadden we nog meer snelweg, behalve het stuk tot aan de grens. Dat wordt nog snelweg, maar nu is het een lang stuk eenbaansweg. Dat ging even wat minder snel maar reed wel door. Ondertussen verbazen we ons nog weer over de verkeersborden met snelheidsbeperkingen... Soms zo kort dat je hard moet remmen om het maximum niet te overschrijden en dan mag je al weer harder... Die slaan we dus, net als de Polen zelf, over 😉

We zorgen ervoor dat we voor de grens nog een keer tanken en dan rijden we Duitsland in. Dag Polen, wat was je mooi 😍

Vandaag is het lekker zonnig dus we lunchen in het zonnetje bij een raststätte. Wel weer fijn om in volledige zinnen iets te kunnen bestellen in plaats van wijzen en bij vragen glazig te kijken 😀

We overnachten in een klein plaatsje bij Magdeburg... We dachten, als er maar een terrasje en een leuk restaurantje is redden we ons wel... dat moet te doen zijn in Duitsland...Dat was even wat lastig. Misschien toch ook omdat dit voormalig oost-Duits is. Het centrum, waar ons hotel ook ligt, is half leeg. Er waren wat cafés en een biergarten, maar allemaal gesloten. Er omheen liggen wat schraalogende flats... 🤔 We besluiten op maps te zoeken naar restaurants. Buiten de stad op 1,9 kilometer lopen vanaf het punt waar we zijn zagen we iets moois dat open was. Daar gaan we heen. We lopen er heen via niet de meest mooie buurt van Wolmirstedt. Bij het restaurant aangekomen, zag er inderdaad leuk uit, hangt er een bordje...heute Ruhetag.... Ai. Als we de weg vervolgen en nog een kleine kilometer verder lopen komen we bij een ander leuk uitziend restaurant uit. Deze was eerst nog gesloten volgens internet maar ondertussen al wel open 😉 We lopen er heen en toen werd onze keus voor deze overnachtingsplek toch nog een goede keus!! 😀 Wat een leuk restaurantje. Helaas was binnen alles vol, maar we konden buiten zitten als we wilden. Ja hoor, geen probleem. Het eten was erg lekker. Typisch Duits maar ook lekkere vegetarische opties. Bij het betalen was er echter een klein probleem.... Met Nederlandse bankkaarten betalen dat lukt niet 🙄🙄 (in Polen nergens een probleem en nu...) We hadden wel iets contant maar niet genoeg. Geen probleem. We konden rustig naar de bank gaan en daarna terugkomen om te betalen. Wat een vertrouwen.. Bij terugkomst met het geld werden we uitgebreid bedankt dat we waren teruggekomen en kregen zelfs klein flesje wijn mee.... Was blijkbaar toch wel spannend voor ze...

Het Griekse restaurant onder ons hotel bleek 's avonds toch ook nog wel gezellig te zijn, maar nu hadden we toch ook nog wat beweging gehad, ook wel fijn na 8 uur autorit.

Zo ontbijten en dan de laatste ruim 400 kilometer naar huis en dan begint het normale leven weer 🤔🙄 zal wel even wennen zijn met de nadruk op even 😉 Maar wat zijn we blij dat we in deze tijd toch 4 weken weg konden gaan. Weliswaar iets anders dan in eerste instantie gepland en iets meer nadenken over wat we doen en in winkels en in drukte een mondkapje op, veel handen wassen en desinfecteren.. maar toch echt wel echt vakantie met over het algemeen ook nog prima vakantieweer 😊😍