Tijd voor weer een rustdag 😀

17 september 2020 - Zakopane, Polen

De rustdag was lekker. Deze keer zaten we op korte loopafstand van een supermarkt met verse broodjes dus ik had bedacht om dat een keer te halen voor ontbijt.... Trap af (niet zo fijn vanwege de behoorlijke spierpijn in de bovenbenen) , naar buiten... Poort dicht 🤔 maar daar was ik op voorbereid door de sleutels mee te nemen.... Oh... Sleutel past niet... Waar is dan die sleutel voor die ook niet in de voordeur past 🤔🙄 en.... Wat nu.... Toch maar terug naar huis.... Trap op...ook niet zo prettig...ga ik ook een keer alleen iets doen op vakantie... 🙈🙈 Lekker zelfstandig... Poging 2, deze keer met z'n 2en.... Op het moment dat we aankomen lopen zie ik een knop.... aha...daar gaat ie mee open van de binnenkant... Toen nog de buitenkant... Er hangt ook een kastje waar je een code in kunt voeren.... Oh....dat staat vast in de informatiemap.... En inderdaad, terug boven vinden we de code... Onthouden en voor de zekerheid fotootje en dan toch de telefoon maar mee. Hehe, kan ik eindelijk broodjes halen.... Ik zoek paar broodjes in de winkel en dan zeg ik netjes in het Pools goedemorgen en dan vertelt de caissière wat ik moet betalen.... 🙄🙄 Geen idee... Ik geef 20 zloty en krijg meer dan 15 terug...ruim voldoende dus en lekker goedkope broodjes. Terug in het appartement ontbijten we en dan lekker relaxen op het balkon en op de bank. Voor het eerst in 3,5 week een ochtend waar we niks doen, best lekker 😊 en dan ook nog met heerlijk zonnig weer. Aan het begin van de middag besluiten we rondje door het stadje te lopen en zien de skischans, skiliften en kijken van een afstandje toe naar een aantal bungeejumpende mensen.... Brrrr... Zelfs zo op de grond is het spannend. Dat gaan we toch echt nooit doen. Jurgen zegt ik beklim nog liever die berg van gisteren nog een keer 🤣🤣 heeft hij wel een punt maar waarschijnlijk lukt het vandaag nog niet haha. Au... Uiteindelijk komen we uit in het centrum, we bekijken een paar winkels en gaan dan op het terras zitten. Op het tweede terras zitten we zo lekker dat we ook maar blijven eten. Handig dat dat hier zo vroeg kan 😀 Begin van de avond zijn we terug. Op tijd naar bed want morgen om half 6 gaat de wekker... Weer wandelen, dit keer een kilometer of 9 volgens een blog dat we hebben gelezen tot een meertje met omliggend diverse hoge bergtoppen. Half 6 is wel erg vroeg maar gezien de drukte van gisteren op de berg vonden we dat beter dan later gaan en in de file komen te staan. Op basis van de gereserveerde parkeerplaatsen waar we op het laatste moment nog even aan denken... Nog 33 vrije plaatsen terwijl er vanmiddag nog ruim 500 over waren van de meer dan 1000 plekken... Dus het zal druk worden... Via een website boeken we een parkeerplaats en kopen 2 toegangskaarten voor het nationale park en toen...  waren de batterijen van de randomreader van de bank leeg... Gelukkig heeft dit huis zoveel afstandsbedieningen dat we even wat kunnen ruilen en kunnen betalen... Anders hadden we morgen een probleem... Zonder parkeerplaats kun je niet terecht voorzover we weten of je moet met een bus maar dan weet je zeker dat je met groepen tegelijk komt...  Maar alles geregeld. Nog even tandenpoetsen. Jurgen maakt laatste beetje Nederlandse tandpasta op en ik breek de onlangs gekochte tube aan... Wat een raar gat zit er in.. heel smal en er komt rechthoekig sliertje uit... Apart, maar goed...  Ik doe het in mijn mond en dan .... Het schuimt niet en het plakt een beetje.... Doosje erbij en op de zijkant staat een kunstgebit.... Hadden we niet eerder gezien.... Probeer alles uit te spugen en de rest maar met stuk wc-papier uit m'n mond geveegd ...  Verpakking vertaald en inderdaad... Fixerende crème voor kunstgebitten....wij snapten alleen de mintsmaak toen we hem kochten 🙈🙈

Nadat de wekker ging, inderdaad best vroeg, ontdekken we dat de spierpijn nog niet weg is... Misschien zelfs een tikkeltje meer.... Maar we gaan ervoor. Klein ontbijtje, broodjes mee voor onderweg en bordjes volgen. Mooie weg door de bergen. Iets na half 7 zijn we op de parkeerplaats die het dichtst bij de ingang ligt... We zijn niet de eersten. Best al wel druk. Gezien de beslagen ramen van sommige auto's zijn er ook auto's die er al langer staan, maar toch ook al wel een groot deel net gearriveerde auto's... Na de ingang beginnen we te lopen, mooie route al... Tussen de bomen door zie je al bergen. Beetje fris is het wel zo vroeg maar de relatieve rust is lekker. Ook zijn het brede paden omdat je ook met een huifkar naar boven kunt via deze weg. Dus mensen die sneller lopen dan wij, zijn er nogal wat maar misschien hebben zij niet eergisteren een berg beklommen (of wel en zijn zij fitter dan dat wij zijn, boeiend... 😀, we doen het lekker op ons eigen tempo) We slaan ook de shortcuts over... Iets te steil klimmen... Dit geleidelijk stijgen is goed te doen voor ons en het uitzicht is super, bij de shortcuts loop je door het bos en wij zien bij iedere bocht een ander mooi berglandschap 😍 We weten niet hoe de route zal zijn nadat de paarden niet meer verder kunnen maar dit deel is mooi meegenomen. Na ongeveer 7 kilometer zien we de parkeerplaats voor paarden (gelukkig nog geen paard gezien,ook een voordeel van zo vroeg gaan) en we lopen verder. We zien wel dat de bergen steeds dichterbij komen dus we weten dat het niet meer heel ver is. Klein stukje moeilijke weg moet dan maar maar voorlopig stijgt het geleidelijk over een brede asfaltweg... Dan zien we weer een huisje en .... Het meer....we zijn er "al" Iets minder dan 9 kilometer en 500 meter vanaf de start hoger en zo'n 2 uur later... En inderdaad....wat een mooie plek. Schijnt een van de mooiste, romantische plekjes van Polen te zijn. We kunnen nog iets dichter bij het meer komen, met moeite dalen we af en maken wat fotootjes en dan overleggen we of we nog een rondje zullen lopen om het meer.... Het mooiste uitzicht hebben we gezien en de route is wat ongelijk.... We besluiten terug te gaan. Zeker de moeite waard. Op de terugweg ontdekken we dat ook het vroege opstaan zeker de moeite waard is geweest.... Wat een drukte.... Lijkt wel de vierdaagse op sommige stukken... De mensen die net als ons vroeg zijn begonnen die gaan nog even verder klimmen. Vanuit hier zijn er diverse bergen te bereiken maar wij dalen langzaam af.... En voor half 12 zijn we terug bij de auto. Bij het wegrijden zien we een enorme file de andere kant op en ook dat sommige auto's erg ver weg staan geparkeerd wat dus leidt tot een aantal kilometers meer lopen en je moet in sommige gevallen geluk hebben dat iedereen weer in dezelfde volgorde vertrekt als dat je bent aangekomen.... allemaal achter elkaar langs de weg.... Niet zo prettig... We rijden voldaan terug richting ons appartementje, rijden nog even naar de supermarkt om wat voor de lunch (en tandpasta 😀) te halen....Op zich viel het lopen niet tegen maar hoe we uit de auto stapten haha .... Au.... Maar goed. Vanmiddag lekker relaxen. Begin van de avond lopen we even naar een pizzeria op 400 meter en gaan daar eten, ook wel weer keertje lekker. En fijn in de buurt want we hebben nog wat hersteltijd nodig 😀🙈

Vandaag moeten we voor 11 uur uit ons appartementje zijn en dan vertrekken we naar onze laatste stop in Polen, Krakow. Zijn we al eens eerder geweest maar gisteren kwamen we tot de conclusie dat dit waarschijnlijk 9 jaar geleden is geweest. Mooie stad. Daar gaan we beetje rond kijken en uit eten met oud-collega van Jurgen, in ieder geval niet al te veel lopen... Dat gaat nog niet zo goed 🙈 We hadden in eerste instantie ook nog gedacht om eventueel de zoutmijnen daar in de buurt te bezoeken. Schijnt heel mooi te zijn, maar daar moet je nu ook echt een tijd reserveren. Een beetje lastig in te schatten maar nu voor onze spieren ook beter.... Afdalen en paar uur onder de grond in vochtige ruimte.... Laat maar even zitten hihi.

Na Krakow rijden we morgen naar Duitsland waar we nog 1 nachtje slapen en dan weer terug naar huis.