Paar dagen Berlijn incl story of our vakantie en back to normal

2 september 2023 - Doetinchem, Nederland

Het regende.... Paraplu's mee dan maar. Alleen jammer dat we ze in de auto hadden laten liggen. Maar even snel heen en weer en op naar de bus. We proberen met traag internet nog even uit te zoeken of een toeristenkaart voor 48 uur zin heeft, terwijl we op de bus wachten maar dat blijkt lastig. We ontdekken wel dat zone C zover buiten de stad ligt dat dat niet hoeft, dus we kopen bij de chauffeur 2 24-uurs tickets zodat we de hele dag met ov kunnen reizen. Als we dan toch ergens entree voor willen betalen doen we dat zonder korting. Vaak vinden we gewoon rondlopen en van buiten bekijken ook al genoeg 😃 Met de bus komen we aan in een al wat drukkere wijk van Berlijn vanaf waar we met S-Bahn naar het centrum kunnen. De te kiezen halte was even lastig, ook omdat we niet echt een uitgestippeld plan hadden. De huiseigenaar had Alexanderplatz aangegeven, maar deze "trein" stopte eerder. Dan beginnen we bij de East Side Gallery, de stukken muur met schilderingen. Het was ondertussen ook zo goed als droog geworden... Wel lastig foto's maken als je ook een (ingeklapte) paraplu moet vasthouden trouwens. Daarna besluiten we te gaan lopen richting het centrum. Door Kreuzberg, schijnt leuk te zijn, maar zo voor de middag is eigenlijk alles dicht en bijna alle onderkanten van de huizen/winkels enz hebben graffiti en niet mooi 1 geheel ofzo.... Later lezen we ook dat Kreuzberg een rauw gedeelte heeft.... Dat hebben we waarschijnlijk ontdekt. We kunnen er wel rustig lopen, hoor, maar het zag er allemaal niet echt fris uit. Wel kwamen we langs een markthal, waar allemaal foodtruckjes/kraampjes in stonden. Altijd leuk/lekker. Espressootje en een bvo'tje (bürek voor onderweg). Ook komen we langs een paar mooie kerken en langzaamaan komen we steeds dichter bij het centrum. Daar bekijken we een aantal van de mooie gebouwen en dan op naar het mooiste plein van Berlijn. We grappen nog, zul je zien, is daar ook kermis 🤣 Nee hoor, geen kermis. 1 grote bouwput 🙈🙈🤣 The story of our vakantie.... Das pech, plein weg.... De reden dat we er heen gingen was eigenlijk om ergens wat te eten, maar daar was het plein sowieso niet geschikt voor dus dat scheelt maar de plaatjes zagen er mooi uit, de plannen ook, maar het was niet zo dat we een maand te vroeg waren ofzo. Dat duurt nog wel even. We vinden aan het water bij de dom een terrasje, daar eten we currywurst met friet. En eigenlijk was het de hele tijd nog droog. We proberen een plan te maken voor de rest van de middag maar zonder goedwerkend internet en/of papieren reisgids/kaart is dat wat lastig.... Wat we ondertussen wel weten is dat de laatste bus iets voor half 9 vertrekt.... Dus dan moeten we in ieder geval terug zijn in Köpenick. In die wijk zit ook het stadion van Union Berlin. We besluiten al stukje terug te gaan met de S-Bahn en dan daar even te gaan kijken. Op de weg naar het station zien we ook allerlei terrasjes. Dat hadden we ook nog gemist. Onthouden voor morgen. Ook onthouden.... Andere kant van het station binnengaan.... Veel zwervers en stiekeme dingen achter deurtjes.... Gauw doorlopen 🤔 In Köpenick is het mooie weer weer over dus met paraplu's lopen we langs 1 grote bouwput richting het stadion. Beetje aan de rand van een park. Mooie schilderingen onderweg, paar cafés/eetkraampjes die vast open zijn op wedstrijddagen en dan het stadion, niet heel groot lijkt het en helaas ook niet te bekijken van binnen. Wel een leuke fanshop. Op de terugweg is de fankneipe ondertussen ook open, dus daar gaan we aan de bar zitten. Blijkt ook een grote kegelbaan te zijn waarbij we uiteindelijk aanwezig lijken te zijn op de jaarvergadering 😃 We besluiten hier aan het eind van de middag ook wat te eten. Lekker simpel, frikadelle (zo'n platte gehaktbal) met gebakken aardappels. En daarna met de bus terug naar ons kleine dorpje in de stad. Lekker dagje zo.

De volgende dag is het weer beter, paraplu kan thuis blijven, korte broek aan. Wel lange mouwen maar droog is al lekker 😃 Omdat de bus toch best vroeg teruggaat besluiten we iets eerder op pad te gaan, dus na goed ontbijtje in de tuin zitten we een uur eerder dan gisteren in de bus. Deze keer gaan we eerst naar het Olympisch stadion. Aan de hand van de kaart van het openbaar vervoer in de stad die ik vanochtend in ons huisje vond stippelen we de route uit. Alles bij elkaar zijn we meer dan een uur onderweg waarbij we niet lang hoefden te wachten op aansluitingen. Alles bovengronds zodat we beetje kunnen rondkijken. Het Olympisch stadion is enorm.... Leuk om even van binnen te bekijken. Ze zijn net bezig met het aanvullen en harken van de verspringbak. Er zit ook een cafeetje in dus met uitzicht op het veld en de tribunes drinken we een espresso. Er zijn slechtere plekken 😃 Na het bezoek aan het stadion gaan we met de metro stukje terug naar Charlottenburg. Slot bekijken. Hier zijn de onderkant van de huizen wel schoon. Nette wijk. Vanaf daar lopen we richting het centrum met een stukje metro. Op de Potsdamer Platz is een foodtruckfestivalletje, leuk om even te kijken. Verder lopen we nog wat bezienswaardigheden langs. We zien ook weer een stuk muur. Blijft toch vreemd om te beseffen dat er 25 jaar geleden nog gewoon een muur dwars door de stad stond.... 🙄 Uiteindelijk gaan we weer stukje verder terug met de S-Bahn om de terrasjes van gisteren weer te vinden (en een pinautomaat). We vinden zelfs een brouwerij, onder het spoor. Binnen op het toilet trilt het als er een trein over heen rijdt.... Bijzonder plekje. Vanaf daar lopen we naar de oudste biergarten van Berlijn, Prater. Plekje in het kleine beetje zon. We eten daar ook iets en dan met tram, S-Bahn, bus naar huis. Kopje koffie buiten, praatje met de huisbaas en akvast afscheid genomen, want voor 8 uur zijn ze niet wakker en wij willen rond 7 uur gaan rijden.

De volgende ochtend pakken we alles in, ontbijten we en dan, heel zachtjes, lopen we weg. Sleutel konden we in de brievenbus doen. Ook zo zacht mogelijk gedaan 😃 zou jammer zijn...alles zachtjes en dan BAM...sleutel in de brievenbus. 7 uur rijden we weg, autonavigatie aan want internet is nog op.... Blijkt niet helemaal goed. De afsluiting van de A2 vanwege een zwaar ongeval dag ervoor werd gelukkig wel herkend, dus via Hamburg. Daar was ook weer een omleiding ergens. Niet echt goed aangegeven dus na even te hebben gekeken op de wegenkaart, die hadden we wel maar ja daar staan geen wegafsluitingen op... Terug de andere kant op. File.... Wegwerkzaamheden natuurlijk. Omdat we al een aantal jaar op de terugweg van vakantie file bij Oberhausen hebben besluiten we dit keer via Enschede te gaan.... Maar ook daar was er een weg dicht... Uiteindelijk is het allemaal goedgekomen en waren we rond 4 uur weer thuis. Ook wel weer lekker. Auto uitpakken, douchen en de vakantie "evalueren" op de plek waar we hem zijn begonnen, bij Paddy's op het terras. De volgende dag, gisteren als ik dit schrijf, moest ik weer naar school. Het gewone leven is weer aan ✅ Bedankt voor het lezen en jullie reacties en tot een volgende vakantie 😘😘

1. Wilma:
    2 september 2023
    Het waren weer mooie verhalen om te lezen!
  2. Rienke Garrits:
    2 september 2023
    Mooi om mee te lezen met jullie vakantie!
  3. Maria:
    2 september 2023
    Wat waren het weer mooie verhalen en foto's.
    Op naar het normale leven😘