Wandelen in de bergen

6 augustus 2022 - Valbonë, Albanië

Valbona hadden we toegevoegd in onze reisplanning om te wandelen in de bergen. Nou dat is gelukt 😁. De eerste volle dag besloten we een lange tocht te maken de bergen in, konden we de 2e dag altijd nog kijken wat we zouden doen afhankelijk van hoe zwaar de 1e dag was. Dus we gaan vroeg op pad. Op internet hadden we wandeling gevonden die op zich wel moeilijk was, niet technisch en ongeveer 8 uur zou duren. Er stond ook iets over 9,6 km. Na een poos op weg te zijn was dat alleen de weg naar boven.... We vonden eigenlijk totaal geen bordjes of iets dergelijks, we wisten van het internet alleen Kukaj Village. Dat stond alleen op een bordje van een guesthouse dus die richting liepen we op. Alleen maar klimmen. Daar aangekomen nog steeds geen bordjes maar wel 1 weg richting de bergen. Deze besloten we te volgen, zagen we wel waar we uit zouden komen of wanneer we rekeninghoudend met de terugweg terug zouden gaan. De weg terug was immers duidelijk. Maar na ongeveer 4 km zagen we een bordje richting wat we op internet hadden gezien. Dus we waren toch goed op weg. We stijgen snel (maar we moesten ook ruim een kilometer stijgen) maar het was niet al te ingewikkeld, alleen alleen maar omhoog. Opeens zien we een hutje met mensen op een soort van terras. Daar kunnen we wat drinken kopen en we nemen gelijk even de tijd om een boterham met pindakaas te smeren. Er zat een gids van een andere groep en hij vertelde tegen anderen dat het tot aan het eindpunt nog ongeveer een uur, uur en tien minuten omhoog was en 20 minuten terug naar beneden naar het hutje en niet veel moeilijker dan het 1e deel van de route. Dus we gaan verder. Tot aan de grenspost met Montenegro wat voor ons ver genoeg was maar misschien niet helemaal het einde liepen we 1 uur en 25 minuten en terug toch wel een uur maar goed. Ging best aardig. Paar lastige stukjes (steil, losse steentjes) maar we komen weer heel aan in de hut. Nu we alleen nog naar beneden hoeven nemen we een biertje met nog een broodje pindakaas en daarna nog maar een biertje. We gaven de herder van het hutje twee keer een fooitje waar hij zo blij mee was dat we van hem raki kregen 🙈🙈 Afdalen was niet meer spannend ;-) Goed geconcentreerd lopen we verder en toen merkten we pas echt hoe steil de beklimming was.... Een stel Nederlanders die we bij een guesthouse bijna beneden spraken hadden dat ook ervaren.... Maar het is gelukt. 18 kilometer, 980 meter geklommen. Half 9 en half 5 terug. Mooie dag 😊 We douchen, drinken wat in de bar/ restaurant van het guesthouse, spelen daar paar potjes Qwixx en toen kwam het eten weer op tafel. Weer erg lekker, net wat anders dan de vorige dag. Na het eten drinken we nog een kopje Albanese prutkoffie en gaan op tijd slapen. Morgen nog een dagje. Na een goede nachtrust en zeer uitgebreid ontbijt (aan tafel geserveerd iedere dag) met gebakken ei, worstjes, oliebolachtige broodjes, soort van cake en gewoon brood met beleg (kaas, tomaat, komkommer, jam en boter, thee en koffie besluiten we vandaag een kortere route te lopen dan gisteren. Er was op 3 km afstand (wat we op de aankomstdag hadden gezien) een wandeling van 40 minuten en 1 van 2,5 uur. Allebei dezelfde kant op dus we hadden de hoop dat we eerst langs de 40 minuten-bestemming zouden komen en dat we dan konden kijken hoe dat ging en hoe lang dat duurde, zodat we dan konden besluiten of we door zouden gaan of niet. Na 40 minuten nog niks gezien. Na ruim een uur komen we bij een guesthouse/restaurant. Daar drinken we wat en we besluiten door te lopen tot een waterval. Daar hadden we onderweg bordjes van gezien. Bleek toch best lastig de waterval te vinden, maar er liepen uiteindelijk wat mensen voor ons die de weg wisten. Om de waterval te zien moest er al geklommen worden. Daadwerkelijk voelen betekende nog verder klimmen, dat hebben we overgeslagen, gingen toch niet zwemmen. Het was hier ondertussen ook aardig druk geworden dus rustig een goede weg vinden was ook lastig geworden.... Dit was na de dag van gisteren voor ons prima moment om terug te gaan. Bij het guesthouse vroegen we wat we konden eten....van alles...  Meat, potato, salad, cheese.... Ik dacht aardappelsalade te verstaan, dus dat bestelden we.... Maar het was friet met salade, nog beter 😋😋 we lopen verder, drinken nog weer iets bij een hotel en dan nog kleine 3 km langs de weg naar ons guesthouse. Even relaxen voor we vanavond weer "thuis" gaan eten. Al met al 2 mooie dagen in de bergen gehad. Morgen lange reisdag voor de boeg, verder naar het zuiden. Tot daar 😘

20220805_104250_HDR20220805_142517_HDR20220806_13095820220806_162213_HDR