Dat viel niet tegen 😊

5 augustus 2022 - Valbonë, Albanië

De laatste ochtend in ons ruime huis doen we rustig aan. Rustig ontbijten, spullen wat herschikken zodat we niet alles hoeven uit te pakken op de volgende hoogstwaarschijnlijk wat minder ruime locatie (de naam zegt het al, guesthouse ipv villa ;-)) en rond 9 uur worden we uitgezwaaid door de vriendelijke niet-Engels sprekende eigenaresse. Veel mensen spreken geen Engels maar zijn over het algemeen heel vriendelijk en uiteindelijk snappen wij en zij wat we moeten snappen, dus geen probleem. Beter zo dan niet vriendelijke mensen waar je mee kunt praten 😊. Na vertrek komen we toch nog uit in een drukke straat in de stad..... Niet helemaal de bedoeling. Rijdt niet zo makkelijk als er op een tweebaansweg (en twee banen de andere kant op....) auto's voor je gewoon de auto op de rechterbaan parkeren en je vervolgens op de toch al drukke linkerbaan moet invoegen, maar gelukt. Op rotondes houden we standaard de buitenste baan aan in de hoop dat mensen de weg niet oprijden als wij daar rijden. Gaat ook goed. We hebben toch het idee dat hoewel Albanezen vooral hun eigen regels hanteren in het verkeer ze toch wel graag hun Mercedes heel houden. Wel handig zo'n oud type Mercedes overigens. Lekker vlak zodat je op de motorkap kunt gaan staan als iemand niet snel genoeg de poort open doet als je al 10 keer hebt getoeterd haha. Voor de zekerheid tanken we nog even aan het eind van de stad. Je weet maar nooit hoe het zit met benzine in de bergen. Gisteren voor de zekerheid ook nog maar weer wat extra geld opgenomen. Pinautomaten zijn er alleen in grote steden en alles wordt cash betaald. Ook de accommodaties (en deze keer ook de benzine, maar we hoefden niet zelf te tanken). Uiteindelijk zijn we helemaal klaar om de bergen in te gaan... We hadden gelezen over slechte wegen en dat sommige wegen niet geschikt zijn voor normale auto's, dus we zijn voorbereid op een niet al te beste weg. De geplande tijd voor 200 km volgens Google Maps (toen we nog internet hadden) in 4,5 uur beloofde ook niet veel goeds, maar we zien wel. We spreken met elkaar af als we het niet meer verantwoord vinden gaan we terug en zoeken we voor deze 3 nachten iets anders. Jammer van het geld van de accommodatie, maar we vinden veiligheid toch iets meer waard dan €99 😉. We hoeven nadat we de stad uit zijn maar 3 wegen te rijden. 2 hadden een wegnummer die in ieder geval niet op het lijstje met totaal onbegaanbare wegen staan. De andere weg had geen nummer maar is wel de enige weg naar het dorpje toe waar wel veel mensen komen dus dat scheelt misschien. 1e weg: heel veel bochten, behoorlijk stijgen en dalen rondom de bergen, af en toe een tegenligger maar dat past prima. Kortom mooie weg om te rijden met natuurlijk mooi uitzicht. 2e weg: iets minder steil omhoog en naar beneden, iets meer korte bochtjes, iets minder goed asfalt, soms mist er een stuk, iets smallere wegen maar ook minder tegenliggers en onderweg in the middle of nowhere een hotel. Daar lunchen we met koffie en soep met vlees (geen idee wat voor vlees maar smaakte prima) met wat zure augurk en brood erbij). Nog 75 km te gaan. Vervolgens komen we uit op weg 3, nadat we in een klein plaatsje een behoorlijk hoge drempel over het hoofd hadden gezien... Hele weg tot nu toe gaten zoveel mogelijk ontweken 🙈🙈 maar ging goed. Weg 3 was eigenlijk een prima weg. Wat bochten, beetje bergachtig en goed asfalt. En een kudde geiten midden op de weg, met herder. Nadat hij een paar geiten weer uit een tuin had gekregen, over een hekje gesprongen oeps, gaf hij ons aan dat we gewoon er langs moesten rijden. Al met al prima te rijden. Tijd was nog iets langer maar we hebben vakantie en genoten van het uitzicht en het autorijden (altijd leuk, in de bergen rijden (als de wegen breed genoeg zijn :-)). Na het inchecken wat hier overigens heel makkelijk gaat (naam aanwijzen en klaar) drinken we wat bij een restaurantje aan de overkant met een portie patat erbij. Om 7 uur hebben we gereserveerd bij het guesthouse, schijnt lekker te zijn volgens reviews. Voor het eten gaan we nog even op zoek naar de start van een aantal wandelroutes om te kijken wat we de komende 2 dagen gaan doen. Op tijd terug in het restaurant mogen we drinken pakken, it's your house, offcourse zegt de gastheer en vervolgens komt er allerlei lekker eenvoudig eten op tafel. Drinken, eten en de overnachtingen betalen we later. No problem 😊 We gaan op tijd naar onze kamer met 4 bedden met lakens en dekens, genoeg handdoeken, een balkon, een klein badkamertje met nu weer water en 1 peertje aan het plafond. Prima om paar nachtjes te slapen. Moet vast lukken na een intensieve reisdag en na wat wandelingen.... En oh ja, er was dus toch wifi hier dus vandaar al een verhaaltje

1. ALFRED:
    5 augustus 2022
    Een groot avontuur
    Mooi omschreven
    Wacht op het volgende reisverhaal
  2. A .v.d.B:
    5 augustus 2022
    Wat een avontuur we genieten weer mee