De verlaten camping, een retourtje Hel en heeeeel veel zand

3 september 2020 - Mieroszyno, Polen

Op de ochtend na het feestje zaten we weer buiten te ontbijten toen we tot de ontdekking kwamen dat we helemaal alleen waren... Hek van de camping zat ook dicht... Zou de eigenaar zich verslapen hebben omdat hij een feestje had gehad 🙈? Oh... De containerwagen komt langs.... Moeten wij de groene met glas aan de weg zetten??? Propvol, heel zwaar..... Toch maar niet gedaan. Zal wel bewust niet zijn gedaan. Ivm de regen wachten we met vertrek even tot het droog is. Eind van de ochtend rijden we naar Hel. Een plaatsje aan het eind van een schiereiland in de buurt en de plek waardoor we hier in de buurt op vakantie zijn. Door een serie op Netflix die daar was opgenomen en Jurgen op het idee bracht dat Polen erg mooie stukjes heeft. We doen zelf het hek maar open, denken nog even na over wat er met de eigenaar gebeurd zou kunnen zijn, maar besluiten toch de politie niet te bellen 😊 hij heeft ook nog een vrouw en een kind... In noodgevallen zullen zij wel ingrijpen.... Of zou iedereen vermoord zijn?? Kijken toch te veel films 😉 In tegenstelling tot wat we eerst van plan waren gaan we met de auto naar Hel ipv fietsen. Het is zo'n 35 km heen (en dan ook weer terug) en het weer is niet erg uitnodigend. Dan maar een beetje druk onderweg. Goede keus om met de auto te gaan. Veel saaie fietspaden waar je eigenlijk niet zo veel ziet behalve struiken en weg en geen drukte met de auto. Seizoen is ook hier voorbij. We parkeren de auto, schatten in hoeveel tijd we nodig hebben om de parkeermeter in te stellen, altijd lastig en we lopen de hoek om.... Ah.... Een parkeerplaats voor de hele dag met vaste prijs en goedkoper dan wat wij betaald hebben voor 4 uur.... helaas. Voor de volgende keer. We hebben nl ontdekt dat er rondom het plaatsje wandelingen zijn aangegeven door het bos langs diverse overblijfselen uit de oorlog. En 1 daarvan is 12 kilometer. Dat wordt lastig in 4 uur tijd en ook nog lunchen tussendoor. Aangezien dit niet al te ver rijden is, kan het maar zo zijn dat we hier een dagje gaan wandelen ipv een wandeldag vanaf onze camping waar we eigenlijk alle mooie richtingen al hebben gehad. We zullen zien. Voor nu bekijken we de oranje route met 2 bunkers en overblijfselen van een geschutskoepel. Lekker rustig in het bos. Daarna lopen we rond in het plaatsje, waar het gezellig druk is. Leuk, niet al te groot plaatsje met diverse horeca, een haventje en een oud centrum. We besluiten na een rondje langs veel van dezelfde soort restaurants bij een Thais foodtruckje te lunchen waar we zelfs een beetje in de zon kunnen zitten. Ondertussen kunnen we zonder vertaalapp eten uit kiezen waarbij we grotendeels weten wat we eten. We checken een paar woordjes voor de zekerheid en het wordt kip zoet-zuur, kip met mango en lime en een paar loempia's. Vers bereid...... Mmmmm, lekker 😋 we eten allebei een halve portie van het een en ruilen dan de bakjes om.... Buffetje 😀 na de lunch nog beetje door het plaatsje ronddwalen en dan weer terug naar de auto. Mooi op tijd voor de parkeermeter. Op de terugweg doen we nog even wat boodschappen in weer een andere grote supermarkt en rijden naar de camping terug. Hek zit weer dicht en de container is leeg.... Pfffff, hij leeft nog 🤣😀 Maar nog wel steeds een privé camping. Geen probleem, we vermaken ons wel. Kunnen we in ieder geval muziek aan hebben zonder dat iemand daar last van heeft. Als borrelhapje besluiten we Pierogi (deeghapjes) te nemen die we nog hadden liggen en daarna aardappels te bakken. Borrelhapje werd avondeten, ruim voldoende. Na het eten ging het toch weer regenen, nadat we vandaag overdag toch weer erg geluk hebben gehad met het weer en ook weer zon hebben gezien, dus naar binnen. Netflix, dekentje, bakje chips, relaxed. Ook vakantie. Anders dan anders, maar ook leuk 😊.

De volgende ochtend zie ik blauwe lucht vanuit bed. Niet te lang blijven liggen... Douchen en lekker naar buiten, genieten van de "slons" (fonetische Poolse woord voor zon, maar waarschijnlijk nog wat anders, maar wij begrijpen elkaar 😀) We gaan vandaag uitstapje maken naar de bewegende duinen in 1 van de mooiste nationale parken van Polen, ook 1 vd grootste (bewegende) duingebieden. We hadden gelezen dat je daar geen horeca hebt, logisch ook, middenin het zand, dus we smeren paar broodjes, nemen voldoende drinken mee en zonnebrandcrème 😎😎 De weg ernaartoe is mooi, rustig, beetje binnendoor over goede wegen. We komen nog weer langs een paar bekende plekjes van ons roadtripje vorige week alleen nu zonder zandwegen en in de zon. Gaat beter 😊 We vinden de parkeerplaats, hier zijn toch nog aardig wat mensen op de been en gaan op weg. Nadat we een kaartje hadden gekocht, zien we toch nog een leuk restaurantje. Daar drinken we bakje koffie met een appelgebakje. Beetje energie op doen voor de wandeling. Richting de duinen is 1 weg rechtdoor zien we op een kaartje. Eerst een gescheiden voetpad en daarna over de weg. Er stond alleen niet bij hoe lang (of althans, wij zagen het niet...) Het bleek 5,5 kilometer .... Best lang.... Voor rechtdoor. Maar aangekomen bij de duinen was dat niet meer erg... Echt de moeite waard, heel mooi. Wel heel veel mul zand 😀 We lopen overal waar we mogen komen, maken foto's, net als iedereen hier. Er was zelfs een bruidspaar... Er stonden ook wat tentjes....zouden ze hier een feestje geven?? Hopen dat dan de donkere lucht die opeens is komen opzetten geen regen geeft..... Wij vertrouwen de lucht niet helemaal dus blijven niet langer dan nodig op het zand. Terug beneden zand uit de schoenen....ze knelden een beetje, het werd duidelijk waarom 🤣 halve duin erin. Net zo'n kleuter met regenlaarzen in de zandbak 😀 We lopen terug, ondertussen de meegenomen broodjes opeten omdat we bang zijn dat het misschien toch weer gaat regenen. Maar gelukkig, blijft hele dag droog en zonnig 😊😎 erg fijn. Omdat we nu weten hoe ver we terug moeten, lijkt het een stuk sneller te gaan. Terug op de eenzame camping besluiten we andere schoenen aan te trekken en de 13 km die we al gelopen hebben uit te breiden met een kilometer of 8 door nog even uit eten te gaan. Deze keer rond Poolse etenstijd, zodat alle keukens nog open zijn. We gaan eten bij het restaurant waar we laatst wat hebben gedronken. Wat naar ons idee wel echt Pools is en waar geen pizza's en hamburgers op de kaart staan. De serveerster vroeg welke kaart we wilden, Pools, Engels of Duits. We kiezen de Duitse kaart, bestellen in het Engels waarbij de serveerster de Poolse kaart gebruikt om het gerecht van over te nemen omdat ze geen Duits kan haha. Gelukkig alles op dezelfde volgorde en nummertjes erbij. We krijgen wat we in het Duits hebben uitgezocht en het was erg lekker. We drinken nog wat en lopen dan terug naar de camping. Net op tijd terug, want het begint weer te regenen.

We willen nog een dagje naar Gdansk een van de komende dagen, maar dan moeten we niet al te laat weg, dus toen het woensdagochtend droog was, wel grijs... maakte ik Jurgen om 8 uur wakker. Het was niet echt warm en omdat we wellicht een kerk kunnen gaan bekijken besluiten we vandaag voor het eerst lange broek aan te doen overdag. Goede keus bleek al tijdens het ontbijt... Volgens de weerapp was het 17 graden, maar de vorige ochtenden voelde 17 graden toch een stuk warmer... Het was ook al niet meer droog.... Af en toe hield het op met zachtjes regenen... En ging het alleen maar harder.... We besluiten toch te gaan, in een stad is regen toch minder erg dan bij een wandeling in de natuur..... We parkeren de auto (nadat we er ruim 1,5 uur over hebben gedaan (70 km maar maar vervelende wegwerkzaamheden en verkeerslichten in een paar plaatsen voor Gdansk, wel was het toeristenverkeer weg waardoor het eerste deel wel veel sneller ging dan vorige week naar het kasteel) in een erg mooie parkeergarage waarbij zelfs met lampjes per plaats is aangegeven welke plek vrij is....dus geen verrassingen door kleine autootjes waardoor het lijkt dat er een plekje is terwijl dat niet zo is 😀. We gaan op weg, jas(je) aan, sjaal (ik dan 😊) om...  Na een rondje door een mooi modern winkelcentrum, waar de parkeergarage bij hoorde om bij de uitgang te komen naar buiten... En weer terug naar binnen.... Toch maar paraplu's mee, serieuze regen...we lopen wat rond buiten, maken van onder de paraplu paar foto's, drinken ergens lekker droog koffie, maar toen we bij de lunch naar buiten keken en het nog steeds zo nat en grijs was en de voeten al doorweekt waren, besloten we terug naar de auto te gaan. We hebben gezien hoe mooi de stad is. Wie weet gaan we nog keertje terug met mooier weer....

1. Berend Jan Bruntink:
    3 september 2020
    Heel leuk om te lezen en " petje af " voor diegene die steeds weer de moeite neemt dit met ons te willen delen. Dank je ( jullie ) wel.