Op naar een nieuw plekje

5 september 2020 - Mieroszyno, Polen

Vandaag nemen we afscheid van ons kabouterhuisje op de camping. We zijn benieuwd waar we uitkomen, maar we hopen op een iets groter bed en een eettafel binnen....we gaan het zien. Omdat de camping de afgelopen week zo ongeveer leeg was, zullen we het campingleven niet gaan missen 😀 Na onze verregende dag in Gdansk was het 's avonds ook echt fris. Dus zelfs binnen gegeten, op een luie stoel onder een dekentje 🙈 Donderdagochtend waren we allebei redelijk vroeg wakker en het was iets minder grijs en iets droger dan de vorige dag... We besloten nog een poging te wagen om naar Gdansk te gaan....klein beetje tegenzin ivm alle te verwachten drukte onderweg, maar Jurgen wilde deze keer wel rijden (we rijden om beurten, de een is chauffeur, de ander hek-opener/sluiter (alleen op de camping dus goed te doen 😀), navigator, DJ en ober. Prima taakverdeling) Met droge schoenen (andere dan de vorige dag want die zijn nog nat... Droogt niet zo lekker dit klamme weer) gaan we op pad en deze keer ging alles voorspoedig onderweg..... We hoefden nergens lang te wachten, zelfs het invoegen bij de wegwerkzaamheden ging soepel.... Half uur sneller dan gisteren in de parkeergarage. Paraplu laten we in de auto deze keer want het is droog 😀 We komen buiten en genieten van de mooie stad, echt een stuk beter dan in de regen. Foto's maken gaat ook handiger zonder paraplu. Op een terrasje drinken we koffie.... Hadden we gisteren niet aan moeten denken. We lopen langs wat hoogtepunten buiten en besluiten dan het WOII-museum te bezoeken. Erg interessant en mooi museum. Als je alles wilt zien en lezen kun je je er wel een halve dag vermaken, maar wij lopen met behulp van een audioguide door het museum en bekijken de headlines, voor ons voldoende. Af en toe missen we iets (rectificatie: mis ik iets... een groot stuk van een vliegtuig 🙈) waardoor we even terug moeten of we konden de route niet vinden dus op onze Strava-route via de smartwatch zullen vanavond wat rare kronkels zichtbaar zijn 😀... Na het museumbezoek was het tijd voor lunch. We zoeken een leuk restaurantje op waar we overdekt kunnen buiten zitten. Het is niet echt koud maar warm ook niet en geen "slons".  We besluiten om na de lunch met de boot naar de Westerplatte te gaan, waar een stuk oorlogsverleden nog zichtbaar is. We varen met het piratenschip door de haven, altijd interessant om te zien. Jammer is dat we halverwege de route naar binnen moeten ivm regen op het dek... Eerst zachtjes maar ging steeds harder. We hadden bij het kopen van de kaartjes aangegeven dat we een uurtje van boord zouden gaan om even rond te kijken.... Konden we nog blijven zitten? 🤔🙄 We zijn er nu toch, dus toch maar uitstappen en rondlopen, want als we een uur blijven schuilen kunnen we net zo goed gelijk weer terug.... In een behoorlijke bui lopen we wat rond langs overblijfselen van bunkers e.d. en dan .... Wordt de lucht blauw en gaat de zon schijnen 😀 Tijdens het wachten op de boot drogen we al weer wat op.. pff, gelukkig, schade beperkt. Met de boot terug varen we eerst nog stukje verder door de haven en dan gaat de terugweg beginnen. Mooi tochtje. Weer in de stad aangekomen, zoeken we een restaurantje op om te gaan eten. Het wordt hetzelfde restaurantje als waar we gisteren hebben geluncht. Het smaakte goed gisteren, vriendelijke bediening, mooi terrasje (want nu was het wel terrasweer) We kiezen een paar typisch Poolse gerechten uit en delen een voorgerecht. De ober vroeg na het bestellen van 1 voorgerecht en 2 hoofdgerechten of we een extra bord voor het voorgerecht wilden om te delen. Netjes dat hij daar zelf mee komt.... Een heel voorgerecht gaat niet passen bij een hoofdgerecht van een behoorlijke omvang waarschijnlijk. Dus samen delen is de oplossing 😀 We hadden aardappelpannekoekjes met suiker en room als vooraf (ook niet erg licht natuurlijk maar het klonk wel lekker 😋) het was minder zwaar (en net zo lekker 😉) dan dat het klonk.... Allebei 1,5 dun aardappelpannekoekje, lekker droog krokant gebakken met een heel klein beetje suiker erop en room ernaast. Als hoofdgerecht had Jurgen speciaal soort ribbetjes, soort ham, met een sausje en zoetzure kool en ik had kabeljauwfilet overbakken met iets (weet niet wat maar het smaakte lekker) en een paar erg goed gebakken aardappelen er bij. Goede keus om hier te gaan eten. Bij het dessert kreeg ik ook nog extra vorkje van de ober voor een paar hapjes 😀 Espresso na en klaar voor de terugweg. Gelukkig nog redelijk licht en weer geen drukte. We hadden de terugweg goed getimed...... Als we een paar minuten eerder waren geweest, hadden we mogelijk middenin een ongeluk gezeten... Op de linkerbaan van de snelweg stond een auto zonder voorkant dwars op de weg, nadat iets daarvoor de vangrail rechts redelijk was ingedeukt..... Oei..... 2 jonge mannen stonden gelukkig naast de auto. Terug op de camping stond het hek open en bij 1 ander hutje brandde licht. Dus toch weer andere mensen.

Onze laatste hele dag hier begon met ☀️, nadat het s nachts weer had geregend. We besluiten vandaag de wandeltocht bij Hel te gaan doen. Mooi wandelweer lijkt het. Wel poncho's mee voor de zekerheid.... Maar goed ook.... Het ging onderweg toch weer aardig regenen. Wel heerlijk rustig in het bos 😀 het is een wandeling van ruim 12 kilometer met onderweg wat uitstapjes te maken naar een vuurtoren, uitkijkpunt en oude bunkers en oorlogsbatterijen... Wat precies is beetje lastig in het Pools, hoewel we na 2 weken wel wat snappen is het voor het grootste deel abracadabra....zal het voorlopig ook wel blijven. Maar we blijven oefenen 😀 Uiteindelijk klaart het ook hier weer op, met zelfs zon.... Poncho uit en later thuis zien we dat we toch nog weer wat zijn bijgekleurd. Het was ook iets langer dan de 12 km omdat we nog weer naar de auto moesten lopen. Het zijn er 15 geworden.... Leermoment voor een volgende keer, even pauze tussendoor is beter voor de knieën en voeten waarschijnlijk maar het was een lekkere wandeling. We halen op de terugweg nog even wat boodschappen voor het eten en hebben weer rustig avondje op de camping met voetbal op tv. De lange warme zomeravonden zijn wel echt voorbij.. als de zon ondergaat moet je wel naar binnen, anders is het echt wel frisjes. We maken nog even de balans op en het lijkt erop dat we de eerste kleine 2 weken hier ongeveer 130 kilometer hebben gewandeld.... Hier zijn de sowieso foute kilometers ivm de boottocht die waren meegeteld door het horloge en zitten in een restaurant waar er opeens 2 km bij op zijn gekomen al af. Misschien dat er nog ergens een paar valse kilometers zijn 🙄 (nog even zoeken naar opties om de activiteiten toch niet automatisch te pauzeren maar dit zelf te doen..is de tijd niet meer goed als je het een keer vergeet of als je te laat bent met aanzetten maar de kilometers zijn waarschijnlijk wel beter 😊).... Maar al met al toch al best veel.... Op naar de nieuwe bestemming met nieuwe mogelijkheden, misschien kunnen we daar zelfs fietsen...